De nieuwe schijf van vijf

    Wat houdt de nieuwe schijf van vijf in?

    De nieuwe schijf van vijf werd op 22 maart door het voedingscentrum  gelanceerd. In de vijf vakken vinden we: groente en fruit, smeer- en bereidingsvetten, vis, peulvruchten, vlees, ei, zuivel en noten, brood, graanproducten en dranken. De wijzigingen in de nieuwe schijf van vijf betreffen vooral meer groente, peulvruchten, minder vlees en meer onbewerkte producten. Zo min mogelijk zoete drankjes en ongefilterde koffie vervangen door gefilterde koffie.

    Voor- en tegenstanders

    De schijf van vijf werd de laatste jaren vaak in een kwaad daglicht gezet omdat het achterhaald zou zijn. Volgens veel voedings- en afslankcoaches wordt er in Nederland o.a. teveel brood en granen gegeten. Er zijn steeds meer boeken en blogs die aanbevelen om granen, brood en koolhydraten zoveel mogelijk te mijden. Maar veel Nederlanders zijn verzot op brood en pasta en willen liever niet zonder. En dat is begrijpelijk, maar brood wordt vaak zowel tijdens ontbijt als lunch gegeten. Het zou voor iedereen goed zijn om eens kritisch te kijken hoeveel koolhydraten je binnenkrijgt. Ik denk namelijk dat inderdaad erg veel mensen te overdadig zijn met koolhydraten en er voor velen zeker gezondheidswinst is te behalen door deze te minderen.

    Daarbij is het bekend dat variëren met wat je eet, enorm belangrijk is voor een gezonder en slanker lichaam. Varieer niet alleen met je avondeten, maar ook met je ontbijt, lunch en tussendoortjes. Eet jij graag brood en kan je het goed verdragen, dan raad ik je aan om te kiezen voor volkorenbrood. Volkorenbrood gemaakt van de héle graankorrel, namelijk 100% volkoren. De meeste (volkoren)broden van de supermarkten voldoen meestal niet aan de criteria van gezond brood. Een echt gezond brood is molensteen gemalen en heeft een lange rijs tijd. Vraag ernaar bij de bakker of ga naar een biologische winkel.

    Een stap vooruit

    Waarschijnlijk is de (nieuwe) schijf van vijf voor velen in Nederland al een stap vooruit in hun voedingspatroon. Voor sommigen zal het achterhaald zijn. Ik kijk bij mijn klanten waar ze staan, waar hun persoonlijke behoefte liggen en van daaruit bepaal ik wat het beste bij iemand past. Iedereen is anders en het gaat om jou! Dat jij stapjes vooruit zet om je eetpatroon gezonder te maken, dan kan je het ook beter volhouden.

    Kortom iedereen heeft wel een mening over de schijf van vijf. Wat voor de één vooruitgang is, is voor de ander achterhaald. Ik hoop dat jij de uitdaging aangaat om te kijken waar je een stap vooruit kan zetten wat betreft je voeding. Je zal zien dat de kwaliteit van je leven erdoor zal toenemen.

    afvallen zonder dieet met MandyMijn naam is Mandy. Als gewichts- en lifestylecoach is het mijn missie om drukbezette vrouwen en mama’s te motiveren naar een gezonde leefstijl. Geen strijd, maar ontspannen met eten leren omgaan. Voeding is meestal de oorzaak van overgewicht, maar niet de oplossing. Ik draag graag bij aan de inzichten hoe je weer de regie kunt krijgen over jouw leefstijl.

    In mijn programma en begeleiding, leer je hoe je eenvoudig, ondanks een drukke agenda en gezinsleden die niet hoeven afvallen, kunt kiezen voor gezond en lekker. Met als doel samen genieten van een blij, gezond en vitaal leven! Leer wat nodig is om je eigen afslankexpert te worden en je hoeft nooit meer op dieet.

    0 antwoorden

    Plaats een Reactie

    Meepraten?
    Draag gerust bij!

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *