Groenten

  • Groenten en afvallen

Meer groente eten

Groenten, volgens het voedingscentrum moeten we er minimaal 250 gram per dag van eten en volgens de voedingspiramide zelfs 300-500 gram. Ik kan dat alleen maar toejuichen, want in groenten zitten veel belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en sporenelementen.

Het blijkt echter dat de meeste mensen veel groente eten erg lastig vinden. Vaak zie je dat groenten alleen bij de avondmaaltijd gegeten worden en dan is het lastig om aan de aanbevolen 250 gram of zelfs meer te komen. Daarom is het goed om een bewuste keuze te maken en groente ook op een ander moment te eten. Zo kan je groente als tussendoortje nemen. Je kunt bijvoorbeeld zelf humus maken voor op een cracker of rijstwafel. Een stukje rauwkost voor de maaltijd is altijd goed! Het zorgt ervoor dat je meer enzymen aanmaakt en dat komt de vertering ten goede. Ook groenten verwerken in een omelet, op de boterham of in een smoothie kan je helpen om meer gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen.

Groente Tips

Het is ook aan te bevelen om groenten van het seizoen te kiezen en het liefst van dichtbij. Dit heeft namelijk meerdere voordelen, zoals:
* Groenten van het seizoen zijn het lekkerst van smaak.
* Volop vers verkrijgbaar en dus meer smaak en vol met voedingsstoffen.
* De groenten van het seizoen bezitten de vitamines en mineralen waar op dat moment in het jaar behoefte aan is.
* Na de oogst begint het afbraakproces van vitamines en mineralen, koop je van dichtbij dan gaan er minder voedingsstoffen verloren.
* Door eten te kiezen van dichtbij of lokale producten, ben je milieubewust bezig en daarbij ondersteun je de lokale economie.
* Zoveel mogelijk variëren van soorten en kleuren groenten, zorgt ervoor dat je verschillende goede voedingsstoffen binnen krijgt.

Groente inspiratie

In mijn gezin wordt er vaak gekozen om meer groenten binnen te krijgen met een groente-fruit smoothie. Er zijn vele mogelijkheden om fruit te combineren met bijvoorbeeld spinazie, courgette of groene kool. Voor eenieder wat wils en op het internet zijn veel recepten te vinden. Het zoet van het fruit maakt het ook voor kinderen een lekker en gezond tussendoortje.

Als ik thuis ben eet ik graag tijdens de lunch een groentegerecht, zoals bijvoorbeeld een lekkere maaltijdsoep, een pompoengerechtje of zoete aardappel gebakken met groente zoals courgette en portobello met kruiden. Ik kan ook genieten van een lekkere frittata en deze zou je zelfs mee kunnen nemen naar je werk of school. Frittata is prima koud te eten. Ook een zelfgemaakt soepje kun je meenemen. Deze kun je in een thermosfles doen. Veel gezonder dan het 4 uur soepje dat gepromoot wordt in de reclames. Dat heeft niks met gezond en naar mijn mening niet eens met lekkere soep te maken. Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om vaker dan alleen in de avond te kiezen voor groenten.

Wil je weten of je genoeg groente eet, dan kan je op de site van het voedingscentrum een groente update doen.

Groente update

Wil je weten of je genoeg groente eet, dan kan je op de site van het voedingscentrum een groente update doen.

afvallen zonder dieet met MandyMijn naam is Mandy. Als gewichts- en lifestylecoach is het mijn missie om drukbezette vrouwen en mama’s te motiveren naar een gezonde leefstijl. Geen strijd, maar ontspannen met eten leren omgaan. Voeding is meestal de oorzaak van overgewicht, maar niet de oplossing. Ik draag graag bij aan de inzichten hoe je weer de regie kunt krijgen over jouw leefstijl.

In mijn programma en begeleiding, leer je hoe je eenvoudig, ondanks een drukke agenda en gezinsleden die niet hoeven afvallen, kunt kiezen voor gezond en lekker. Met als doel samen genieten van een blij, gezond en vitaal leven! Leer wat nodig is om je eigen afslankexpert te worden en je hoeft nooit meer op dieet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *