(paas) eieren

Carnaval achter de rug en het volgende feest komt er alweer aan. De winkelschappen zijn inmiddels gevuld met allerlei snuisterijen en lekkernijen voor de Pasen. Voor iedereen die op z’n gezondheid en lijn wil letten, kies liever een gezond gekleurd kippeneitje dan een chocolade ei. En kies je toch voor chocolade, dan kies je het beste voor puur.

Eieren zijn heel gezond, ze zijn een bron van biologische, hoogwaardige eiwitten. Ze bevatten nuttige stoffen als ijzer, foliumzuur, jodium, zink, ijzer enz. en de vitamines A, B2 en B12, E en D.

Volgens het voedingscentrum mag je niet meer dan 3 eieren per week eten, omdat eieren rijk zijn aan cholesterol. Een te hoog cholesterol wordt gezien als een risicofactor voor hart- en vaatziekten.  De vraag is of de richtlijnen van het Voedingscentrum nog wel actueel zijn? In Amerika en Groot Brittannië mag je 1 ei per dag eten. Dit advies is gebaseerd op de resultaten van recente grootschalige onderzoeken.

Het schijnt dat je beter niet meer dan 300 mg cholesterol per dag kunt binnen krijgen. Bij een ei is het wit vrij van cholesterol, de eidooier bevat zo’n 200 mg cholesterol.  Ben je gezond en wil je iedere dag een eitje eten, dan krijg je niet teveel cholesterol binnen als je ervoor zorgt dat je zo min mogelijk andere producten eet waar veel cholesterol in zit. Dat zijn bijvoorbeeld vette vleeswaren en kazen, boter en margarines die hard worden in de koelkast, koekjes en chips. Diabetes patiënten en mensen met hoge cholesterol kunnen overwegen oom minder eieren te eten aangezien deze wel een invloed hebben op de kans op hart- en vaatziekten!

Wil je graag weten of een eitje wel vers is? Dan hoef je deze alleen maar in koud water te leggen. Hoe meer de bolle kant omhoog komt drijven, hoe ouder het ei is.

Ik wens je hele fijne paasdagen en gezien de essentiële voedingsstoffen in een ei, zeg ik: een ei hoort erbij!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *