5 tips over afvallen en hoe het anders kan

Anders en blijvend afvallen met deze 5 waardevolle tips

1. Jezelf openstellen

Je wilt afvallen en verlangt naar een blijvend gezond gewicht, maar wat je ook hebt geprobeerd, blijvend was het niet. Verschillende diëten hebben je niet gebracht waar je op hoopte. Begrijpelijk als je nu niet meer weet wat je nog zou kunnen doen en wie je kunt geloven. Teleurstellende resultaten en misschien zelfs het gehate jojo-effect, zorgen ervoor dat alles wat je leest over afvallen, op voorhand wantrouwen en vertwijfeling oproept. Begrijpelijk maar ook heel jammer, want er is een manier die ook jou kan helpen naar een blijvend gezond gewicht!

TIP: stel je open voor hoe het anders kan

Ondanks de ervaring dat mode of crashdiëten geen blijvend resultaat hebben opgeleverd, zie je veel mensen vaak hetzelfde blijven doen. Hopende dat het dit keer wel lukt… Herkenbaar? Velen weten niet wat ze anders moeten. Welke stappen nodig zijn naar een blijvend gezond gewicht. Maar het grootste obstakel ligt vaak bij jezelf en is vertrouwen. Hoe is het met jouw vertrouwen? Geloof jij dat het je blijvend kan lukken om af te vallen? Alles wat je denkt en gelooft, voelt als waarheid voor jou. Jouw overtuigingen hebben dan ook een grote invloed op falen of succes. Het is nu tijd om te gaan ontdekken dat het anders kan, want ook jij kunt een blijvend gezond gewicht bereiken. Er is werk aan de winkel en de eerste stap begint met je open te stellen dat het anders kan. Misschien zelfs anders moet!

‘The mind is like a parachute it works best when it is open!’ Dalai Lama

2. Afvallen en het verleden

Je wilt graag een verandering, een ander leven. En met heel je hart verlang je naar een blijvende oplossing. Allerlei methodes en diëten geprobeerd. Via internet en bladen informatie en kennis opgedaan. Verschillende producten, poedertjes en pilletjes gebruikt. Met als uiteindelijk resultaat frustratie, rotgevoelens en tetterende kritische stemmetjes… Pfff en dat terwijl je zo je best hebt gedaan en deed wat in je vermogen lag. Vaak hebben deze manieren één ding gemeen. Gemakkelijk, snel en het pakt een onderdeel van het probleem aan. Helaas niet de oorzaak. Je hoeft er zelf niet teveel bij na te denken. Gemakkelijk en snel afvallen is het doel. In het begin gaat dat goed, maar dan? Snel en gemakkelijk je kilo’s kwijtraken, om ze er daarna waarschijnlijk zelfs met rente, weer aan te krijgen? Wat ben je dan opgeschoten? Dat is geen vooruitgang, maar achteruitgang… Zo zonde en jij verdient toch zeker beter!

TIP: verandering aan de buitenkant, begint bij verandering aan de binnenkant

Geen enkele methode kan jou helpen als je de oplossing alleen buiten jezelf zoekt. Wil je blijvend iets aan jouw situatie veranderen? Besef dan, persoonlijke verandering begint van binnenuit. En dat is niet even gemakkelijk en snel een paar weekjes voluit gaan om dan van de regen in de drup te komen … Je vraagt iets meer van je geduld, maar het is een cadeau aan en voor jezelf. Als jij stap voor stap leert wat nodig is om je eigen afslankexpert te worden, dan maak je een enorme persoonlijke groei door. Het verschil tussen afvallen en een blijvend gezond gewicht, ligt eraan of je jouw probleem op meerdere gebieden aanpakt. Verander iets op gedragsniveau! En je zult zien dat jij dan steeds meer in je kracht gaat staan, jij blijer wordt en een nieuwe leefstijl vanuit je hart gaat omarmen omdat het je zoveel moois oplevert.

Als​ ​je​ ​altijd​ ​blijft​ ​doen​ ​wat​ ​je​ ​tot​ ​nu​ ​toe​ ​gedaan​ ​hebt​, ​verwacht​ ​dan​ ​ook geen​ ​andere​ ​resultaten.
Wil je een ander resultaat, maak dan andere keuzes!

3. Van dieet naar een obsessie…

Ik hoor zo vaak van klanten ‘wat ooit begon met even een paar kilo afvallen, is jaren later een obsessie geworden’. Uiteindelijk spanning alom. Eten wordt de vijand, maar eten is natuurlijk helemaal niet de vijand. Afvallen gaat om veel meer dan alleen voeding en beweging en toch richten bijna alle afslankmethodes zich daar voornamelijk op. Blijvend afvallen, begint met wie jij bent, wat jij gelooft, hoe jij kijkt naar jouw probleem en naar een mogelijke oplossing. Kortom wat jij voelt, denkt en hoe je handelt. De diëten snel vergeten, wil je afvallen? Kijk naar hoe het anders kan!

TIP:kijk met een kritische blik naar ‘jouw waarheid’

Denk eens na over jouw relatie met eten en afvallen en beantwoord onderstaande vragen:
– Welke associaties heb jij met eten?
– Welke associaties heb jij met afvallen?
– Welke associaties heb jij met beweging?
– Welke associaties heb jij met diëten?
– Welke (onterechte) conclusies heb jij getrokken naar aanleiding van jouw ervaringen?
– Maak je voordat je naar de supermarkt gaat, tijd vrij om na te denken over wat je wilt eten. En maak je een boodschappenbriefje?
– Eet je in rust, aan tafel en geniet je van je eten?

Lees er alsjeblieft niet snel overheen, het zijn hele belangrijke vragen!
Hier begint het mee! Vaak denken en handelen we 95% van de tijd op de automatische piloot. Ons niet eens bewust hoe het bij ons van binnen werkt. Hoe kun je dan iets blijvend veranderen? Heb jij je dat al eens afgevraagd? Nee, dan hoop ik dat je nu de eerste stap zet en een schriftje pakt en de antwoorden voor jezelf opschrijft. Zonder actie geen resultaat.

4. Pleisters plakken

In onze maatschappij en in de media is er veel aandacht voor het uiterlijk en uiterlijkheden zoals slank zijn, een mooie auto, groot huis enzovoorts. Het lijkt wel of we ons steeds meer (moeten) identificeren met buitenkant. Met als resultaat dat als we voor ons gevoel niet voldoen, we ons afgescheiden gaan voelen. We bedekken onze kwetsbaarheden en de pijn die we van binnen voelen. Plakken er als het ware een pleister op en met een lach treden we de buitenwereld tegemoet. Echter een pleister kan een wond verdoezelen, maar die wond die zit er wel. Er worden ons allerlei zogenaamde oplossingen aangeboden om te werken aan de buitenkant. Zo hoeven we niet onder de pleister te kijken.

TIP: je kwetsbaarheid er laten zijn

Misschien hoor je dit liever niet. Pijn hoort net zoveel bij het leven als vreugde. Ik weet, dat vinden we allemaal helemaal niet fijn om te horen. Ik net zo min als jij. We willen wel de vreugde, maar niet het verdriet. Let de komende week eens op, probeer jij pijn of verdriet zoveel mogelijk te vermijden? Je hoeft alleen maar waar te nemen wat er is. Blijf vriendelijk en mild, zonder oordeel. Door het waar te nemen, kun je ontdekken dat pijn niet hetzelfde is als je gedachten en gevoelens over pijn.

Ik denk dat deze wereld waarin alles maakbaar lijkt te zijn, het vaak lastig maakt om dichtbij jezelf te blijven. We verdoven de werkelijkheid door die te ontvluchten. Bijvoorbeeld door toch dat lekkere wijntje, koekje of chocolaatje te nemen en dan worden het meer dan we eigenlijk willen… Met als resultaat een gevoel van falen, boosheid en verdriet. En zo zitten we vast in een vicieuze cirkel en vragen ons af, ‘ga ik die ooit doorbreken’?

5. Een solide basis

Een solide BASIS, het startpunt, op meerdere vlakken. Fysiek, mentaal en emotioneel. Doordat afvallen vaak gekoppeld wordt aan voeding en beweging, doen velen vaak het tegenovergestelde van wat nodig is. Mensen die willen afvallen, zetten de knop om naar minder eten en vaak naar (veel) meer bewegen. En laat dat één van de veroorzakers van het probleem zijn en het probleem verergeren in plaats van verminderen. Te weinig eten is net zo ongezond als teveel eten. De stofwisseling vertraagd en om af te kunnen vallen, heb je juist een goedwerkende stofwisseling nodig. Je leefstijl te drastisch omgooien, leidt er meestal toe dat het op wilskracht even vol te houden is. Het zal niet leiden tot een gezonde leefstijl die de rest van je leven is vol te houden.

TIP: werk vanuit een stappenplan en maak van jouw droom een doel

Een huis zonder fundering is als bouwen op los zand. Zorg dus voor een stevige en solide fundering! Van daaruit kun je gaan bouwen aan jouw mooie huis. Het huis waarin je bent geboren en ooit zult sterven. Het huis dat jou misschien zelf een of meer kinderen heeft gegeven. Het huis dat je overal mee naartoe neemt. Het huis waar we dankbaar voor mogen zijn. Dat ben je meer dan waard, gun het jezelf!

Wil je blijvend afvallen? Werk van binnen naar buiten en niet andersom. Zorg dat je je doel helder hebt en werk vanuit een stappenplan. Als jij je huis gaat renoveren, dan maak je ook een stappenplan. Je neemt de tijd en werkt planmatig. Dus eerst een solide basis en van daaruit kun je je gaan ontwikkelen tot je eigen afslankexpert.

Kun jij wel een steuntje in de rug gebruiken? Zou je meer willen weten over mijn werkwijze en kun je wel advies gebruiken? Klik dan hieronder op de roze knop en maak een afspraak voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Een gesprek waarin je al waardevolle tips/advies kunt tegemoet zien.

Meer blogs van Health2Happiness kun je lezen op de pagina van Your Daily Shine! Het online magazine voor en door vrouwen. Ga hier naar mijn persoonlijke pagina en blogs van Shine!

En voor alle drukke mama’s schrijf ik met veel plezier voor mamaplaats. Hoe jij als mama gezond en fit in je lijf komt. Klik op onderstaande badge en je ziet mijn blogs voor mamaplaats.

afvallen zonder dieet met MandyMijn naam is Mandy. Als gewichts- en lifestylecoach is het mijn missie om drukbezette vrouwen en mama’s te motiveren naar een gezonde leefstijl. Geen strijd, maar ontspannen met eten leren omgaan. Voeding is meestal de oorzaak van overgewicht, maar niet de oplossing. Ik draag graag bij aan de inzichten hoe je weer de regie kunt krijgen over jouw leefstijl.

In mijn programma en begeleiding, leer je hoe je eenvoudig, ondanks een drukke agenda en gezinsleden die niet hoeven afvallen, kunt kiezen voor gezond en lekker. Met als doel samen genieten van een blij, gezond en vitaal leven! Leer wat nodig is om je eigen afslankexpert te worden en je hoeft nooit meer op dieet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *