7 Tips voor succesvol afvallen

Van jojo-en naar een blijvend succes

Voor jou hier 7 tips voor succesvol afvallen. Afslanken kan een lange en ook een moeizame weg zijn als je niet weet wat belangrijke oplet-punten  zijn. Om een blijvend gezond gewicht te bereiken, heb je meer nodig dan alleen kennis over voeding en beweging. Het gaat ook om je relatie met eten. Hoe is die? Als die nog niet zo goed is, lees dan onderstaande tips.

1. Begin klein

Maak je doelen niet te groot, zorg dat ze realistisch zijn. Verwacht niet meteen teveel van jezelf, het hoeft niet meteen allemaal perfect! Het is een van de grootste valkuilen, te snel willen. Klein beginnen met kleine veranderingen en die lang genoeg volhouden totdat het een gewoonte is. Dan kun je stap voor stap je nieuwe gewoontes uitbreiden. Dat zal je helpen om blijvend te veranderen. Dus kijk nu, welke kleine veranderingen hebben betekenis van waarde bij het afvallen en kun jij goed volhouden? Een goed begin is het halve werk!

2. Maak jezelf steeds weer een compliment

Het lijkt misschien niet heel bijzonder dat je nu de trap neemt in plaats van de lift. Of dat je nu kiest voor water of thee in plaats van cola. Het is absoluut een compliment waard! Blijf juist alert om jezelf voor elk klein stapje in de juiste richting, een oprecht gemeend compliment te geven. Het motiveert en het geeft je een fijn gevoel! Vele kleine stapjes zullen ook leiden tot goede resultaten en tot nieuwe gewoontes. En het belangrijkste, ze zijn vol te houden. Dus vier je successen, hoe klein ze ook zijn!

3. Focus op jouw ‘WHY’

Velen focussen volledig op afvallen en op de weegschaal. Herkenbaar? Dat deed ik vroeger ook als ik was aangekomen. Mijn ervaring is, dat falen dan op de loer ligt. Het is belangrijker om te overdenken wat jouw ‘why’ is. De reden waarom je iets wilt veranderen aan je lichaam en je leven? Wat levert het afvallen jou op? Wat heb je als je verandert, dat je nu niet hebt? Wat voelt er dan anders? Jouw ‘why’ is enorm belangrijk! Het zal je de kracht geven om door te gaan tijdens de moeilijke momenten en ervoor zorgen dat je steeds weer de regie neemt. Schrijf jouw ‘why’ op een briefje of op je openingsscherm in je telefoon. Zorg dat je er vaak mee wordt geconfronteerd, dan verleg je steeds meer de focus van afvallen, naar jouw ‘WHY’ – naar wie jij zult zijn met jouw ideale gewicht.

4. Eerlijk zijn en de oorzaak aanpakken

We weten allemaal dat veranderen niet altijd gemakkelijk is. We weten dan ook soms als geen ander allerlei excuses uit de kast te trekken. Zeker op momenten dat het misgaat en we ons gedrag goedpraten. Maar wees eens eerlijk, dat gaat je natuurlijk geen stap verder brengen richting je doel… Dus wil jij van jouw droom, jouw doel, jouw werkelijkheid maken, begin dan met eerlijk zijn tegen jezelf! We leren als kind al dat overal een snelle oplossing voor is. Een pilletje, drankje of een mooie pleister. Je hoeft niet te huilen, pleister erop en klaar. Was het maar zo gemakkelijk…Wil je een blijvend resultaat, dan ontkom je er niet aan om te kijken waarom je teveel eet of te vaak de verkeerde keuzes maakt.

5. Veranderen is een proces

Geef jezelf een eerlijke kans, ga je de mist in reflecteer en accepteer! Denk terug wat er gebeurde, welke trigger zorgde ervoor dat je toch een keuze maakte die je diep van binnen niet wilde maken? Pak vooral dat moment, waarin je besloot van een nee naar een ja te gaan. Je kunt daar iets van leren. Als je weet hoe je reageerde en welke gedachten en gevoelens jou daartoe aanzette, dan krijg je inzicht in de onderliggende reden van je gedrag. Vraag je terugkijkend af welke keuze jou nu een goed gevoel zou geven. Visualiseer hoe het zou zijn als je dat zou doen en voel wat dat met je doet. Je brein weet niet het verschilt tussen echt en fantasie, dus oefen nieuw gedrag al zoveel mogelijk in gedachten!

6. Bijsturen

Verwacht jij dat het allemaal snel en goed moet gaan? Vraag je week 1 al zoveel van jezelf, zodat je week 2 niet eens haalt? Jammer, want met een goede voorbereiding en duidelijke richtlijnen kan ook jij naar een blijvend gezond gewicht. Geef jezelf een eerlijke kans! Ga je de mist in, reflecteer en accepteer! Als je terug denkt aan die achteraf toch wel ongewenste keuze, blijf dan mild en vriendelijk naar jezelf. Te streng zijn en jezelf veroordelen zal je zeker niet verder helpen. Je bent bezig met een leerproces, vallen – opstaan – reflecteren – bijsturen, totdat het wel lukt. Ik gebruik vaak de metafoor van een hoofdweg met vele zijwegen. Je weet prima wat nodig is om op de hoofdweg te blijven, maar soms belandt je (onbewust) toch weer op een zijweg en moet je bijsturen.

Lees hier meer over de 4 fasen van verandering.

7. Vitale Vrouw

Veranderen gaat om jezelf blijven en je verder ontwikkelen naar een bewustere en uiteindelijk steeds meer vitale vrouw. Ontdekken hoe jij goed voor jezelf kunt gaan zorgen. Om iets te kunnen veranderen, is het belangrijk eerst te accepteren waar je nu staat, zelfs als je misschien onhandige keuzes hebt gemaakt.

Kies voor een nieuw leven, waarin jij voluit leeft en bewuste keuzes maakt. Als je in het oude blijft hangen en nu niet de verantwoordelijkheid neemt, dan verandert er nooit iets. Vergeef jezelf, zeker als je diep van binnen teleurgesteld of boos bent op de keuzes die je hebt gemaakt. Het verleden kun je niet meer veranderen, wel de toekomst!

Als jij eraan toe bent om een vitale vrouw te worden en het besluit neemt om te stoppen met quick fixes. Zover bent dat je niet meer gelooft in zogenaamde wondermiddelen. En ook wel klaar bent met excuses van een overvolle agenda, niet het juiste moment en tetterende stemmetjes die je vertellen dat het toch niet gaat lukken. Dan is het tijd om voor jezelf te kiezen. Zet nu meteen de eerste stap en krijg 27 tips voor gezond afvallen zonder dieet. Schrijf je in voor het gratis e-book vitale vrouw

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

afvallen zonder dieet met Mandy

Mijn naam is Mandy en het is mijn missie om drukbezette 40+ vrouwen te motiveren en inspireren tot goede zelfzorg. Geen strijd, maar ontspannen en stap voor stap werken aan gezonde eet- en leefgewoonten. Streng lijnen is achterhaald en leidt tot het jojo-effect. Goede zelfzorg leidt tot een goede relatie met eten, een blijvend gezond gewicht en meer plezier in het leven.

Jouw wens op een vitaal leven, is mijn uitdaging! In mijn (online) programma en persoonlijke begeleiding, leer ik je graag hoe jij op eenvoudige wijze en ondanks een drukke agenda, toch kunt kiezen voor gezond en lekker. Geen hypes, quick fixes of apart koken, maar volop genieten van smaakvol eten. Leer bewust te kiezen, bewust te eten en bewust te ‘zondigen’, dan hoef je nooit meer op dieet.