Afvallen door koolhydraatarm eten?

  • afvallen door koolhydraatarm eten

Afvallen door koolhydraatarm eten, verstandig ja of nee?

Afvallen door koolhydraatarm eten, is het verstandig? Lees hier of het wat voor jou kan zijn, of toch maar niet?

Meer calorieën binnen krijgen dan je verbruikt, leidt tot overgewicht. Zo simpel is het eigenlijk, maar toch… Vroeger kregen vooral de vetten de schuld van overgewicht, nu zijn het volgens meerdere voedingsexperts vooral de koolhydraten die zorgen voor een overschot aan kilo’s. Steeds meer mensen kiezen voor afvallen door koolhydraatarm eten. Het aanbod voor koolhydraatarme diëten is dan ook enorm.

Koolhydraten zijn zetmeel en suikers. Ze zijn belangrijk voor de stofwisseling en zijn een belangrijke energiebron voor het lichaam. Er zijn snelle en langzame suikers. Geraffineerde suikers zoals onder andere in koek, zoetigheid en frisdranken, zijn snelle koolhydraten. Deze snelle suikers zorgen voor een piekende glucosespiegel, gevolgd door een diep dal. Te vaak en teveel zoetigheid eten zorgt dat je vaker hoge pieken hebt. Dan wordt er steeds insuline geproduceerd, dat leidt tot het vasthouden van het lichaamsvet dat je zo graag kwijt wilt. Bij langzame koolhydraten stijgt de bloedsuikerwaarde minder snel. Hierdoor wordt de energie beter over de dag verdeeld. Je zult daardoor verleidingen beter kunnen weerstaan. Langzame koolhydraten zitten in voedingsmiddelen zoals groenten, fruit en volkoren graanproducten zoals volkoren brood, pasta, havermout etc.

Verborgen suikers

Aan producten zoals ketchup, kant en klaarmaaltijden maar ook aan smoothies in de winkel zijn suikers toegevoegd. Dus blijf alert op de hoeveelheid! Helemaal zonder suiker is zo goed als onmogelijk en ook niet nodig. Maar wees wel bewust! Op het etiket kun je lezen hoeveel koolhydraten en suikers een voedingsmiddel bevat. Maar helaas krijgen suikers geregeld een andere (schuil)naam. De namen eindigen dan bijvoorbeeld op siroop, stroop, nectar of ‘ose’ zoals fructose, dextrose etc. Ook honing is suiker, ondanks dat het gezonde voordelen heeft. Kies ervoor om snelle suikers te minderen in plaats van de overstap te maken naar afvallen door koolhydraatarm eten. En als je koolhydraatarm wilt eten, zorg dan dat je dat onder begeleiding een korte tijd doet.

Voordelen koolhydraatarm dieet

Redenen waarom mensen koolhydraatarm eten en wat er veelal als voordeel wordt gezien:

  • Koolhydraatarm eten leidt ertoe dat je meer vetten en eiwitten eet. Deze zorgen voor een goede verzadiging. Als je beter verzadigd bent, dan heb je minder trek en zal je het lekkers beter kunnen weerstaan.
  • Als je de koolhydraten vervangt door vetten en eiwitten, schakelt je lichaam over van suikerverbranding naar vetverbranding.
  • De aanmaak van insuline daalt, waardoor minder last van vetopslag.

Voor sommige mensen kan koolhydraatarm eten (tijdelijk) een uitkomst zijn. Toch staan koolhydraten in het westen bij de meeste mensen dagelijks op het menu. Voor de meesten is daarom koolhydraatarm eten bijna een onmogelijke taak.

Nadelen koolhydraatarm dieet

Afvallen met een koolhydraatarm dieet kan succesvol zijn, maar er zijn nadelen.

Nadelen:

  • Je gaat meer vlees eten en of het nu te weinig of teveel is, beiden kan nadelig zijn voor de gezondheid.
  • Door koolhydraten te minderen, kun je teveel vetten en eiwitten binnenkrijgen wat gezondheidsrisico’s kan opleveren.
  • Kans op een tekort aan vezels waardoor er obstipatie kan ontstaan.
  • Kans op tekorten.
  • Mensen die geen of te weinig brood eten, hebben kans op jodiumtekort.
  • Het kan uiteindelijk leiden tot klachten zoals hoofdpijn, concentratieproblemen en vermoeidheid.

Na een aantal jaar aandacht voor vetvrij en lightproducten, werden de nadelen ervan steeds duidelijker. Mijn vermoeden is dan ook dat over een paar jaar pas echt duidelijk wordt wat de nadelige effecten van koolhydraatarm eten zijn. Bedenk daarom goed of je nu misschien een risico loopt.

Hier een verhelderend artikel over afvallen door koolhydraatarm eten.
http://www.ntvd-site.nl/meningen/is-extreem-koolhydraatbeperkt-dieet-ethisch-verantwoord/

Alles of niets….

Het grootste probleem met aankomen en afvallen is vaak alles of niets gedrag. Teveel vulling en te weinig voeding met belangrijke voedingsstoffen. Een gezond eet- en leefpatroon begint bij een gezonde basis! Daar ontbreekt het voor veel mensen aan. Het valt mij op dat veel mensen niet goed weten wat nu een gezonde basis is. Onbewust kiest men veelal voor vulling en te weinig voor gezonde voeding en dat leidt tot disbalans. Op het moment dat men dan wilt afvallen, wordt de drastische keuze gemaakt tot afzien en is men bezig met wat er allemaal niet mag. Dit houdt niemand een lange periode vol. Een tijdelijke aanpassing biedt nooit een blijvende oplossing. Het allerergste is dat door een dergelijke schijnoplossing het probleem alleen maar groter wordt.

Kies liever voor een gezonde basis met bepaalde momenten ruimte voor lekkers. Als er teveel focus ligt op wat je niet mag eten, dan zal de kans om op de lange termijn iets te veranderen aan je eet- en leefgewoonten enorm klein zijn. De mindset is bepalend of je op een ontspannen manier met eten leert omgaan.

Wil jij leren wat een gezonde basis is en wat het voor je lijf en leven kan betekenen?
Ik help je graag!

afvallen zonder dieet met MandyMijn naam is Mandy. Als gewichts- en lifestylecoach is het mijn missie om drukbezette vrouwen en mama’s te motiveren naar een gezonde leefstijl. Geen strijd, maar ontspannen met eten leren omgaan. Voeding is meestal de oorzaak van overgewicht, maar niet de oplossing. Ik draag graag bij aan de inzichten hoe je weer de regie kunt krijgen over jouw leefstijl.

In mijn programma en begeleiding, leer je hoe je eenvoudig, ondanks een drukke agenda en gezinsleden die niet hoeven afvallen, kunt kiezen voor gezond en lekker. Met als doel samen genieten van een blij, gezond en vitaal leven! Leer wat nodig is om je eigen afslankexpert te worden en je hoeft nooit meer op dieet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.