Afvallen en gewoontes doorbreken

Vastgeroeste patronen en gewoontes

Afvallen en gewoontes doorbreken, was het maar zo simpel… Allemaal hebben we wel last van vastgeroeste gewoontes met minder fijne gevolgen. Afvallen is kennis opdoen wat betreft een gezonde leefstijl, maar ook met gewoontes en patronen aan de slag gaan. Gewoontes zijn aangeleerd gedrag, daardoor is het mogelijk om er iets aan te doen. Het gaat zeker niet vanzelf, bij niemand niet. Begin daarom liever met kleine en realistische stapjes! Kijk liever naar dat ene stapje dat goed gaat, zelfs als er een aantal niet goed gaan. Laat vooral je verleden niet je toekomst bepalen. Heb vertrouwen! Voel wat het met je doet als je vanuit vertrouwen durft te kijken naar jezelf en jouw proces.

Beloningssysteem

Als bepaald gedrag ons iets oplevert, dan is de kans groot dat er ongemerkt een gewoonte in slijt. Dat komt door ons beloningssysteem in de hersenen. Dat wordt actief wanneer we prikkels ontvangen die ons genot brengen. Bijvoorbeeld; als we chocolade eten, vrijen, winkelen enzovoorts. Er wordt dan hogere gehalten aan dopamine in de hersenen geproduceerd. Dopamine wordt ook wel het feel good of beloningshormoon genoemd.

Ga jij voor het korte of lange termijneffect?

Dopamine is dus betrokken bij de beloning van gedrag. Het fijne gevoel dat je erdoor krijgt, zorgt ervoor dat je hetzelfde gedrag (onbewust) vaker wilt herhalen. Daardoor komt het dat we zo graag voor een onmiddellijke beloning gaan. Zelfs als we weten dat een andere keuze op de lange termijn ons meer oplevert.

Zo kan het verlangen naar chocolade worden opgewekt door een reactie van je hersenen. Voorbeeld: als chocola je tijdens een moeilijk moment een prettig gevoel gaf, is dat in je onderbewuste opgeslagen. Dopamine zorgde voor het genotsgevoel. Onbewust zijn je hersenen dus een rotgevoel gaan associëren met het verlangen naar chocola.

Weet jij wanneer je onbewust voor een beloning kiest?

Kun jij als je er bewust over nadenkt, ontdekken op welke momenten of in welke situaties bij jou een behoefte ontstaat om iets lekkers te nemen? Zijn het vaak dezelfde soort situaties? Of is het misschien een ingesleten gewoonte? Bijvoorbeeld: op het moment dat je de tv aanzet, pak je ook iets lekkers. Tv en iets lekkers is dan aan elkaar gekoppeld. Soms heb je niet eens door dat je onbewust tot dit gedrag wordt aangezet.

Vaak hoor ik van klanten dat ze zulke momenten gedachteloos eten. Er eigenlijk niet eens echt van genieten. Herkenbaar?

Gewoontes – fasen van verandering

Afslanken betekent werken aan gedragsverandering. Alleen diëten en teveel aandacht op voeding, beweging en restricties, werkt meestal voor even. Wist jij dat 95% van de mensen na het volgen van een dieet weer terugvallen in hun oude gedrag? (Bron).

Je kunt je gedrag veranderen als je een leerproces doorloopt. De psycholoog Maslow heeft vier leerfasen beschreven van een veranderingsproces. In een dieet wordt geen rekening gehouden met deze vier fasen. Dus eigenlijk verwacht je een blijvende verandering, terwijl dat niet kan. Ik hoop dat je beseft dat het dus niet altijd ligt aan het niet kunnen, maar aan een methode die niet werkt.

De vier leerfasen

1. Onbewust – Onbekwaam
Je kunt iets niet, maar daar ben je je (nog) niet bewust van.

2. Bewust – Onbekwaam
Je bent je bewust geworden dat je een bepaalde vaardigheid – bijvoorbeeld een gezonde leefstijl – niet beheerst en er meer nodig is dan het alleen maar willen.

3. Bewust – Bekwaam
Je gaat bewust aan de slag met nieuwe kennis. Het vergt nog de nodige inzet, energie en motivatie om wat je wilt, je eigen te maken.

4. Onbewust – Bekwaam
Je hebt een bepaald iets – bijvoorbeeld een gezonde leefstijl –  je eigen gemaakt door kennis op te doen en vaardigheden te oefenen. In de vierde fase heb je het dan ook geautomatiseerd.

Werken aan nieuwe gewoontes

Gewoontes leiden vaak tot snel en impulsief gedrag. Daarom kan een rotgevoel je naar een stuk chocolade doen grijpen. Zelfs na een goed verzadigende maaltijd. Hoe vaker dit gebeurt, hoe lastiger om het niet te doen. Wil je iets veranderen, dan zal je bewust aan een nieuwe gewoonte moeten gaan werken. Het gevolg van jezelf ontwikkelen, leren en ervaringen opdoen, is dat de hersenen zich opnieuw organiseren. Ook wel neuroplasticiteit genoemd. In essentie komt het erop neer dat er nieuwe verbindingen tussen de synapsen in je hersenen worden gelegd en er groei is van nieuwe zenuwcellen.

Misschien begrijp je nu waarom je ondanks beter weten, toch in je oude gedrag stapt. De belemmerende gewoonte – is ingesleten gedrag en dus fase 4. Je nieuwe gedrag – begint met fase 1 en bewustwording, leren en herhalen van nieuw gedrag. Met als doen een nieuwe en steeds stevigere verbinding in de hersenen.

Nieuw gedrag – een nieuw begin

Verandering vraagt om bewustzijn, inzet, jouw commitment en vooral herhaling van nieuw gedrag. Je zult zien, ook bij nieuw gedrag zal een beloning volgen. Soms ligt die beloning nog wat verder in het verschiet. Maak daarom een vision-board en een plan. Zodoende herinner jij jezelf steeds aan jouw waarom en wat je beloning zal zijn. Een vision-board met mooie teksten en plaatjes (eventueel een foto toen je lekker in je vel zat) roepen een gevoel op. Hoe fijn is het om al te voelen wie jij bent als je jouw doel hebt bereikt. Op deze manier blijf je bewust waarom je doet wat je doet. Het werkt motiverend!

<’h3′ class='av-special-heading-tag 0-overwrite 0-> av-medium-font-size-overwrite av-medium-font-size-” av-small-font-size-overwrite av-small-font-size-” av-mini-font-size-overwrite av-mini-font-size-”' itemprop="headline" >’Gewoonte

Kies bewust om een nieuwe koppeling te maken. Je kunt bijvoorbeeld aan een nieuwe situatie een bepaalde gemoedstoestand koppelen. Bijvoorbeeld op momenten dat je niet lekker in je vel zit, ervoor kiezen om te gaan wandelen. Schrijf op wat het wandelen je oplevert. Hoe vaker je dit herhaalt, hoe dieper de nieuwe verbinding in je brein. Wees ook hier realistisch! Als het een keer niet lukt, hoef je niet meteen in de stress te raken. Blijf mild en vriendelijk naar jezelf, herpak wel de regie!

En nu in actie komen…

Afvallen en gewoontes doorbreken, welke helpende acties en beloningen kun je daaraan koppelen?

Verdeel een blad in 4 kolommen en verdeel ze als volgt:
Eerste kolom – jouw belemmerende gewoontes.
Tweede kolom – de nieuwe gewoonte die je tegenover de belemmerende gewoonte gaat zetten.
Derde kolom – de acties die je gaat doen om een nieuwe gewoonte te creëren.
Vierde kolom – de beloning voor de actie die je doet.

Je kunt natuurlijk ook starten met het downloaden van mijn gratis ebook. Schrijf je hier in.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

afvallen zonder dieet met Mandy

Mijn naam is Mandy en het is mijn missie om drukbezette 40+ vrouwen te motiveren en inspireren tot goede zelfzorg. Geen strijd, maar ontspannen en stap voor stap werken aan gezonde eet- en leefgewoonten. Streng lijnen is achterhaald en leidt tot het jojo-effect. Goede zelfzorg leidt tot een goede relatie met eten, een blijvend gezond gewicht en meer plezier in het leven.

Jouw wens op een vitaal leven, is mijn uitdaging! In mijn (online) programma en persoonlijke begeleiding, leer ik je graag hoe jij op eenvoudige wijze en ondanks een drukke agenda, toch kunt kiezen voor gezond en lekker. Geen hypes, quick fixes of apart koken, maar volop genieten van smaakvol eten. Leer bewust te kiezen, bewust te eten en bewust te ‘zondigen’, dan hoef je nooit meer op dieet.