Afvallen en gewoontes doorbreken

Vastgeroeste patronen en gewoontes

Afvallen en doorbreken van gewoontes, was het maar zo simpel… We hebben ze allemaal; vastgeroeste patronen en gewoontes. Afvallen is kennis opdoen wat betreft een gezonde leefstijl, maar ook mett gewoontes en patronen aan de slag gaan. Gewoontes zijn aangeleerd gedrag,daardoor is het mogelijk belemmerende gewoontes te vervangen door nieuwe helpende gewoontes. Dus mogelijk ja! Makkelijk? Dat is per persoon verschillend. Het gaat zeker niet vanzelf, bij niemand niet. Begin klein, ook met kleine stapjes kom je vooruit! Kijk liever naar dat ene stapje dat goed gaat, ook als er een aantal niet goed zijn gegaan. Heb vooral vertrouwen, voel wat het met je doet als je vanuit vertrouwen durft te kijken naar jouw proces!

Beloningssysteem

Als bepaald gedrag positief beloond wordt, dan is de kans groot dat er ongemerkt een gewoonte in slijt. Dat komt door ons beloningssysteem in de hersenen. Dat wordt actief wanneer we prikkels ontvangen die ons genot brengen. Bijvoorbeeld als we chocolade eten, vrijen, winkelen etc. Er wordt dan namelijk hogere gehalten aan dopamine in de hersenen geproduceerd. Dopamine wordt ook wel het feel good of beloningshormoon genoemd.

Ga jij voor het korte of lange termijneffect?

Dopamine is een prikkelende neurotransmitter die dus betrokken is bij de beloning van gedrag. Het fijne gevoel dat je erdoor krijgt, zorgt ervoor dat je hetzelfde gedrag (onbewust) vaker wilt herhalen. Daardoor komt het dat we vaak voor een onmiddellijke beloning gaan, ondanks dat we weten dat een andere keuze op de lange termijn ons veel meer oplevert.

Zo kan het verlangen naar chocolade worden opgewekt door een reactie van je hersenen. Voorbeeld: als chocola je tijdens een moeilijk moment een prettig gevoel opleverde, is dat in je onderbewuste opgeslagen. Dopamine zorgde voor genotsgevoel en beloonde daarmee het gedrag. Onbewust zijn je hersenen dus een rotgevoel gaan associëren met het verlangen naar chocola.

Weet jij wanneer je onbewust voor een beloning kiest?

Kun jij als je er bewust over nadenkt, ontdekken op welke momenten of in welke situaties bij jou een behoefte ontstaat om iets lekkers te nemen? Zijn het vaak dezelfde soort situaties? Of is het misschien een ingesleten gewoonte? Bijvoorbeeld: op het moment dat je de tv aanzet, pak je iets lekkers. Tv en iets lekkers is dan aan elkaar gekoppeld. Soms heb je niet eens door dat je onbewust tot dit gedrag wordt aangezet.

Vaak hoor ik van klanten dat ze zulke momenten gedachteloos eten, er eigenlijk niet eens echt van genieten. Herkenbaar?

Gewoontes – fasen van verandering

Afslanken betekent dus ook werken aan gedragsverandering. Alleen diëten en teveel aandacht op voeding, beweging en restricties, werkt meestal maar voor even. Het blijkt dan ook dat 95% van de mensen na het volgen van een dieet weer terugvallen in hun oude gedrag. (Bron).

Je kunt je gedrag veranderen als je een leerproces doorloopt. De psycholoog Maslow heeft vier fasen beschreven van het veranderingsproces.

1. Onbewust – Onbekwaam
Je kunt iets niet, maar daar ben je je (nog) niet bewust van.

2. Bewust – Onbekwaam
Je bent je bewust geworden dat je een bepaalde vaardigheid – bijvoorbeeld een gezonde leefstijl – niet beheerst en er meer nodig is dan het alleen maar willen.

3. Bewust – Bekwaam
Je gaat bewust aan de slag met nieuwe kennis. Het vergt nog de nodige inzet, energie en motivatie om wat je wilt, je eigen te maken.

4. Onbewust – Bekwaam
Je hebt een bepaald iets – bijvoorbeeld een gezonde leefstijl –  je eigen gemaakt door kennis op te doen en vaardigheden te oefenen. In de vierde fase heb je het dan ook geautomatiseerd.

Werken aan nieuwe gewoontes

Gewoontes leiden vaak tot snel en impulsief gedrag. Het kan voorkomen dat je ondanks een goed verzadigende maaltijd, door een rotgevoel naar een stuk chocola grijpt. Hoe vaker dit gebeurt, hoe lastiger om het niet te doen. Wil je iets veranderen, dan zal je bewust aan een nieuwe gewoonte moeten gaan werken. Het gevolg van jezelf ontwikkelen, leren en ervaringen opdoen, is dat de hersenen zich opnieuw organiseren. Ook wel neuroplasticiteit genoemd. In essentie komt het erop neer dat er nieuwe verbindingen tussen de synapsen in je hersenen worden gelegd en er groei is van nieuwe zenuwcellen.

Misschien begrijp je nu waarom je ondanks beter weten, toch in je oude gedrag stapt. De belemmerende gewoonte – is ingesleten gedrag en dus fase 4. Je nieuwe gedrag – begint met fase 1 en bewustwording, leren en herhalen van nieuw gedrag. Met als doen een nieuwe en steeds stevigere verbinding in de hersenen.

Nieuw gedrag – een nieuw begin

Verandering vraagt om bewustzijn, commitment, inzet, tijd en vooral herhaling van nieuw gedrag. Je zult zien, ook bij nieuw gedrag zal een beloning volgen. Maar soms ligt die beloning nog wat verder in het verschiet. Maak daarom een vision-board en een plan, waardoor je jezelf steeds herinnert aan jouw waarom en wat jouw beloning zal zijn. Een vision-board met mooie teksten en plaatjes (eventueel een foto toen je lekker in je vel zat) roepen meteen een gevoel bij je op. Hoe fijn is het om al te kunnen voelen wie jij bent als je jouw doel hebt bereikt. Op deze manier blijf je bewust ervan waarom je het doet, dat werkt motiverend!

<’h3′ class='av-special-heading-tag 0-overwrite 0-> av-medium-font-size-overwrite av-medium-font-size-” av-small-font-size-overwrite av-small-font-size-” av-mini-font-size-overwrite av-mini-font-size-”' itemprop="headline" >’Gewoonte

Het is ook belangrijk om een nieuwe soort van koppeling te maken. Je kunt dan bijvoorbeeld een nieuwe situatie aan een bepaalde gemoedstoestand koppelen.  Bijvoorbeeld door te gaan wandelen als je je down voelt en niet naar de chocolade te grijpen. Schrijf ook op wat het je oplevert om te gaan wandelen. Hoe vaker je dit herhaalt, hoe dieper de nieuwe groef. Wees wel realistisch! Als het een keer niet lukt, hoef je niet meteen in de stress te raken. Blijf mild en vriendelijk naar jezelf, maar herpak wel de regie!

En nu in actie komen…

Afvallen en gewoontes doorbreken, welke acties en beloningen kun je daaraan koppelen?

Verdeel een blad in 4 kolommen en verdeel ze als volgt:
Eerste kolom – jouw belemmerende gewoontes.
Tweede kolom – de nieuwe gewoonte die je tegenover de belemmerende gewoonte gaat zetten.
Derde kolom – de acties die je gaat doen om een nieuwe gewoonte te creëren.
Vierde kolom – de beloning voor de actie die je doet.

Lukt het niet alleen of heb je een ‘stok achter de deur’nodig? Maak hier een afspraak voor een gratis adviesgesprek . Wacht niet te lang, ik heb wekelijks maar tijd voor drie gratis adviesgesprekken.

Je kunt natuurlijk ook starten met het downloaden van mijn gratis ebook. Schrijf je hier in.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

afvallen zonder dieet met Mandy

Mijn naam is Mandy en het is mijn missie om drukbezette 40+ vrouwen te motiveren en inspireren tot goede zelfzorg. Geen strijd, maar ontspannen en stap voor stap werken aan gezonde eet- en leefgewoonten. Streng lijnen is achterhaald en leidt tot het jojo-effect. Goede zelfzorg leidt tot een goede relatie met eten, een blijvend gezond gewicht en meer plezier in het leven.

Jouw wens op een vitaal leven, is mijn uitdaging! In mijn (online) programma en persoonlijke begeleiding, leer ik je graag hoe jij op eenvoudige wijze en ondanks een drukke agenda, toch kunt kiezen voor gezond en lekker. Geen hypes, quick fixes of apart koken, maar volop genieten van smaakvol eten. Leer bewust te kiezen, bewust te eten en bewust te ‘zondigen’, dan hoef je nooit meer op dieet.