Afvallen en toch lekker eten

Afvallen en weinig eten

Je wilt graag afvallen, maar je wilt ook graag lekker kunnen eten. Het voelt alsof dat niet samen gaat. Toch kan dat zeker samen gaan. Helaas zijn er nog teveel mensen die als ze willen afvallen, zich storten op een karig dieet van water en groenvoer. Maar wist je dat één van de grootste dieet-valkuilen niet teveel, maar te weinig eten is? Het is heel verleidelijk om een dieet te volgen waarmee je snel en gemakkelijk je kilo’s verliest. Zeker wanneer je niet lekker in je vel zit en je gewicht je de hele dag bezighoudt. Vol goede moed zet je dan rigoureus de knop om. Je perkt je calorie-inname drastisch in: voor jou even geen chocolade, chips of ander lekkers meer. Met het vooruitzicht van een slanker figuur houd jij het minder eten best vol, toch?

Niet eten leidt tot snaaien

Tot het moment dat het echt niet meer lukt en je groen, geel en paars ziet van verlangen naar allerlei lekkers. De snaaibehoefte is enorm toegenomen. En zo verval je wéér in je oude snack-en-snaaigedrag. Je laat je helemaal gaan tot het moment dat je denkt ‘help, maar dit is helemaal niet wat ik wil’.  Je baalt enorm, want je kunt wederom opnieuw beginnen. Zo begin je weer met afzien, zoals bij je vorige dieetpoging. En die daarvoor en daarvoor… Je merkt echter dat minder eten steeds lastiger wordt en de kilo’s steeds minder snel eraf gaan. En nu?? Het kan echt anders, want afvallen en toch lekker kunnen eten gaat prima samen!

Goede basis

Wil je afvallen, weet dan hoeveel eten bij jou en je lichaam past. Niet teveel, niet te weinig. Dat betekent voor sommigen en misschien ook voor jou, zelfs meer gaan eten dan je nu doet. Je zult je misschien afvragen. ‘Méér eten om gewicht kwijt te raken?’ Ja, je leest het goed. Misschien is ook jouw associatie met afvallen en slanker worden; ‘zo min mogelijk eten’. Maar net als een te hoge calorie-inname is een te lage calorie-inname niet gezond voor je lichaam en je gezondheid. Het is belangrijk om je stofwisseling hoog te houden en te zorgen voor een goede basis! Een gezond voedingspatroon houdt in, niet te weinig en niet te veel. Maar dus eten wat bij jouw lichaam en energieverbruik past. Bereken hier jouw caloriebehoefte. Bekijk ook eens het verschil met meer of minder beweging.

Doe kennis op

Als je leert wat je nodig hebt en wat overbodig is, dan is dat een goede eerste stap. ‘Bewustwording’ is de sleutel hierbij: leer bewust te kiezen, bewust te eten en leer vooral ook om bewust te ‘zondigen’. Binnen een gezond voedingspatroon is ook ruimte voor iets lekkers dat minder gezond en verantwoord is. Het is wel belangrijk om te ontdekken wat en hoeveel dat is. En dat je leert hoe je daar het beste mee om kunt gaan. Ontdek dat afvallen en toch lekker eten goed samen gaat!

Lekker in je lijf en lief zijn voor jezelf

Als jouw focus ligt op een slankere lijn en je constant lijngericht bezig bent, bouw je spanning op. En daar bereik je juist het averechtse effect mee… Door opgebouwde spanning, zal je eerder helemaal los gaan en teveel eten. Daarmee verlies je het vertrouwen in jezelf en de hoop dat het je wel zal gaan lukken.

Kijk of je er vanuit een andere bril naar kunt kijken. Verleg de focus van moeten afvallen naar je lekker voelen in je lijf en lief zijn voor jezelf. Je zult merken dat de weg naar een blijvend, gezond gewicht meer ontspannen zal zijn. Dat helpt je om te leren wat nodig is voor succes op de lange termijn. En hoe je kunt afvallen met gewoon lekker eten.

Gedragsverandering

Als je naar een blijvend gezond gewicht wilt, dan vraagt dat om een gedragsverandering. Dat lukt alleen als je beseft dat de mindset ook een belangrijk aspect is van een gezonde leefstijl. Eigenlijk valt of staat alles met jouw mentale veerkracht, bewustwording en actie. Daarbij kun je pas iets veranderen waar je je bewust van bent. Dus voordat je je op allerlei methodes stort en bezig gaat met calorieën tellen, koolhydraten schrappen enzovoorts. Kijk eerst welke valkuilen, overtuigingen en gewoontes ervoor zorgen dat jij steeds weer in oude patronen vervalt. Pas als je bewust bent waar het misgaat, kun je er iets aan veranderen.

Neem een besluit en zet de eerste stap

Het maakt niet uit of je nu 5, 10 of 20 kilo wilt afvallen. Het aanleren van een bewuste levensstijl waarmee jij je blijvend fit, vitaal en gelukkig voelt, is een proces. Je doorloopt meerdere fases om tot gedragsverandering te komen. Lees hier meer over de verschillende fasen bij gedragsverandering

Als jij eraan toe bent om een vitale vrouw te worden en het besluit neemt om te stoppen met quick fixes. Zover bent dat je niet meer gelooft in zogenaamde wondermiddelen. En ook wel klaar bent met excuses van een overvolle agenda, niet het juiste moment en tetterende stemmetjes die je vertellen dat het toch niet gaat lukken. Dan is het tijd om voor jezelf te kiezen. Zet nu meteen de eerste stap en krijg 27 tips voor gezond afvallen zonder dieet. Schrijf je in voor het gratis e-book vitale vrouw

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

afvallen zonder dieet met Mandy

Mijn naam is Mandy en het is mijn missie om drukbezette 40+ vrouwen te motiveren en inspireren tot goede zelfzorg. Geen strijd, maar ontspannen en stap voor stap werken aan gezonde eet- en leefgewoonten. Streng lijnen is achterhaald en leidt tot het jojo-effect. Goede zelfzorg leidt tot een goede relatie met eten, een blijvend gezond gewicht en meer plezier in het leven.

Jouw wens op een vitaal leven, is mijn uitdaging! In mijn (online) programma en persoonlijke begeleiding, leer ik je graag hoe jij op eenvoudige wijze en ondanks een drukke agenda, toch kunt kiezen voor gezond en lekker. Geen hypes, quick fixes of apart koken, maar volop genieten van smaakvol eten en genieten. Leer bewust te kiezen, bewust te eten en bewust te ‘zondigen’, dan hoef je nooit meer op dieet.