Hoe kun je beginnen met afvallen?

Een gezonde basis

Hoe kun je het beste beginnen bij afvallen?

Naar mijn mening begint alles bij een goede basis, dat is je fundering. Dat geldt ook voor een gezonde leefstijl en afvallen.

Ik heb veel mensen aan mijn tafel gehad, die verbaasd waren dat hun eet-dagboek liet zien dat zij te weinig aten. En nog verbaasder, dat zij met hun eetpatroon uiteindelijk tekorten zouden oplopen. Ze willen heel graag afvallen, maar weten eigenlijk niet echt goed waar te beginnen. De valkuil van te weinig eten is aanwezig.

Er zijn veel vragen zoals;
– Wat eet ik beter wel en wat beter niet of met mate?
– Wel of geen koolhydraten?
– Wel of geen tussendoortjes?
– Hoeveel kan ik eten?
– Moet ik sporten?
Velen weten niet goed hoe ze het aanleren van een gezonde leefstijl moeten aanpakken.

Gemiste kans

Zo jammer! Velen beginnen al jong met het sparen van een pensioen. Maar staan niet erbij stil hoe we ons elke dag willen voelen. Terwijl je pas echt van je leven en later van je pensioengeld kunt genieten, als je je gezond en vitaal voelt. Eigenlijk een beetje de omgedraaide wereld. Heel goed dat er nagedacht wordt over een stuk onafhankelijkheid later. Maar is het niet nog zinvoller om zo vroeg mogelijk bewust te worden, dat je leefgewoonten je gezondheid en vitaliteit in het nu en in latere jaren kan bepalen? Heel veel mensen beseffen dat helaas niet. Vaak worden patronen van ouders en andere opvoeders overgenomen. Het is niet wat je tegen je kind zegt dat wordt opgeslagen in het kinderbrein, maar wat je doet. Kinderen kopiëren hun ouders. Als jij gezonde keuzes maakt, is de kans dat je kind dat ook gaat doen groot.

Maar waar moet ik beginnen?

Je leest tegenwoordig zoveel over voeding en afvallen, waardoor mensen niet meer weten waar te beginnen. Wat kan en mag je nu wel en wat niet? “Moet ik koolhydraatarm eten, mag ik wel of geen zoetstoffen, is de schijf van vijf nu wel of niet achterhaald, heb ik superfoods echt nodig”? Het internet is één grote informatiebron en wat op de ene site wordt geadviseerd als gezond, wordt op een andere site weer onderuit gehaald.

Hoe kan je in deze massa aan informatie ontdekken wat wel en wat niet goed voor je is? Het begint ermee of je gezond bent of lichamelijke klachten hebt. Het beste zoek je bij lichamelijke klachten eerst hulp bij een arts of specialist, want dat heeft de eerste prioriteit. Ben jij gezond, kies dan voor een gezonde leefstijl vanuit eenvoud. De kortste uitleg wat betreft voeding, kies vooral voor voeding die je overgrootmoeder nog zou herkennen.

Meer energie

Een gezond eetpatroon helpt je op weg naar meer energie en om je beter in je lijf voelen. Het is belangrijk om eerst te werken aan een goede basis. Kijk naar wat je nu eet en waar je gezondere keuzes kunt maken. Bijvoorbeeld kies in plaats van witbrood of witte pasta, voor de volkoren versie. Kies in plaats van groenten uit pot en blik, vaker voor verse groenten, liefst van het seizoen. Varieer met onbewerkte en natuurlijke producten, ga op zoek naar lekkere recepten.

Dat betekent heus niet dat er nooit meer gezondigd kan worden. Maar wil je afvallen, dan is er werk aan de winkel om een goede basis te leggen! Van daaruit kan je pas verder bouwen en werken aan een gezonde leefstijl. Met een huis beginnen ze ook eerst aan een fundering.

Hypes en superfoods

Heel leuk als er steeds weer nieuwe hypes en superfoods worden aangeprezen. Maar voor veel mensen is dat een ‘ver van mijn bed realiteit’. Als jij daardoor in verwarring raakt, laat het los. Het moet geen reden zijn, om dan maar niks te doen. Het is belangrijk dat jij vanuit eenvoud jouw eigen gezonde eet- en leefpatroon gaat ontdekken. Met als doel, lekker in je lijf komen, je fit en vitaal voelen, kortom een betere versie van jezelf worden en je lekker voelen. Eerst de basis op orde, geeft je rust in jezelf. Ga daarvoor!

Belangrijke voorwaarden

Een gezonde basis is dus je fundering!
Hieronder een aantal belangrijke voorwaarden die samenhangen met een gezonde leefstijl:
– Eet zoveel mogelijk natuurlijk en onbewerkt, dus verse producten.
– Eet niet te weinig en niet teveel, ontdek jouw ideale calorie-inname. Als je een uur na het eten alweer trek hebt, dan heb je te weinig gegeten. Loop je een uur lang met een volle buik, dan heb je teveel gegeten. Zorg dat je ontdekt wat voor jouw lichaam, lengte en bouw nodig is en pas daar de porties op aan.
– Zorg voor variatie en afwisseling.
– Kies gezonde tussendoortjes.
– Drink dagelijks genoeg water, verminder of ontwen de zoete drankjes.
– Beweeg elke dag minimaal 30 minuten.
– Werk aan gedragsverandering.

Toch maar een crashdieet?

Ik weet dat het allemaal niet zo makkelijk is als het klinkt. Het is werken aan gedragsverandering, ik weet dat kan bepaalde momenten zeker pittig zijn… Gewoonten zijn vaak ingesleten en niet 1,2,3 te veranderen. Dat kost tijd, inzet en geduld en vraagt om commitment. Dat geduld heb je nodig omdat veranderen te maken heeft met zowel bewustwording, als met je onderbewuste geest. Dat is vaak de reden waarom we dan maar liever kiezen voor een crashdieet. Echter een crashdieet is ongezond en zal ervoor zorgen dat je uiteindelijk steeds minder kan eten en zwaarder zal worden. Het zal je niet verder helpen met betrekking tot een gedragsverandering, waardoor jij de komende jaren in kringetjes blijft draaien. Dat is zeker niet wat je wilt…

Zet de eerste stap

Weet jij niet waar te beginnen met afvallen en naar meer vitaliteit? Zet dan nu de eerste stap door HIER mijn gratis e-book met 27 tips voor gezond afvallen zonder dieet te downloaden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gratis-ebook-gezond-afvallen-zonder-dieet

afvallen zonder dieet met MandyMijn naam is Mandy. Als gewichts- en lifestylecoach is het mijn missie om drukbezette vrouwen en mama’s te motiveren naar een gezonde leefstijl. Geen strijd, maar ontspannen met eten leren omgaan. Voeding is meestal de oorzaak van overgewicht, maar niet de oplossing. Ik draag graag bij aan de inzichten hoe je weer de regie kunt krijgen over jouw leefstijl.

In mijn programma en begeleiding, leer je hoe je eenvoudig, ondanks een drukke agenda en gezinsleden die niet hoeven afvallen, kunt kiezen voor gezond en lekker. Met als doel samen genieten van een blij, gezond en vitaal leven! Leer wat nodig is om een vitale vrouw te worden en je hoeft nooit meer op dieet.

Heb je een vraag of wil je in aanmerking komen voor een gratis advies- en kennismakingsgesprek? Dat kun je hier doen.