Blijvend afvallen

Beweging en ontspanning

Wil je tijdelijk of blijvend afvallen? Het lijkt een inkoppertje, maar denk je daar van tevoren bewust over na? Velen die willen afvallen, leggen de focus alleen op voeding en beweging. Vaak gaan mensen sporten en minder eten. Willen graag een snel resultaat, logisch. Maar een snelle en intensieve start is vaak niet op de lange termijn vol te houden. Blijvend afvallen vraagt om een gedragsverandering. Om eerst goed na te denken over waar je nu staat, je huidige startpositie. Ben je fit, zit je mentaal goed in je vel? Dan is je startpositie namelijk heel anders dan als je veel last hebt van moeheid en stress. Wil je op weg naar een blijvend resultaat? Dan is het vooral belangrijk dat je werkt aan je mentale en fysieke gesteldheid. Als je innerlijke kracht groeit, is de kans om een blijvend resultaat te bereiken veel groter.

Welke sport, beweeg- ontspanningsvorm kies je?

Je kunt pas blijvend afvallen, als je iets doet dat bij jou past en je plezier geeft. Alleen dan kun je het volhouden! Niet iedereen houdt van de sportschool. En dat hoeft ook niet als je wilt afvallen. Maar dat bewegen, sporten en ontspannen goed is voor lichaam en geest, weten we uiteraard allemaal wel. Als vrouw in de overgang, krijgen we ook nog te maken met verlies van de botdichtheid. Gezonde voeding, maar ook dagelijkse beweging kan je dan helpen om je botweefsel sterk te houden. Ga in ieder geval zeker niet op dieet. Het is enorm belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Eet je te weinig dan kan je tekorten oplopen en sporten kan je dan zelfs steeds verder uitputten. Moraal; kijk waar je nu staat en wat mogelijk is, wat bij je past, haalbaar is en wat de grootste kans heeft dat je het gaat volhouden.

Hieronder een aantal eenvoudige beweeg- en ontspanningsvormen die zowel inspannend als ontspannen zijn. Sommige kun je zelfs vanuit huis doen.

Wandelen

Deze manier van bewegen is makkelijk in te passen in je dag en kun je eenvoudig toepassen. Het beste kies je wel een vaste dag en een vast tijdstip. Misschien is het mogelijk om met andere dames een groepje te formeren en één keer in de week een uurtje te wandelen. Het levert een bijdrage aan het afvallen en tevens ben je even lekker buiten. En als je het samen doet, voorzie je ook nog in je sociale behoefte. Je kunt een oproep doen op Facebook of daar een evenement aanmaken. Ik zeg doen!
Lees hier ook het blogartikel met 5 tips van de wandelvrouw, over wandelen en afvallen.

Touwtje springen

Ook een vrij makkelijke en snel toe te passen beweegvorm die je dagelijks kunt toepassen. Het kost je weinig tijd, je kunt het in je eigen tuin of in een parkje doen. De kosten zijn laag, want je hebt alleen een springtouw nodig. Maak er elke dag bijvoorbeeld voordat je gaat koken een vast momentje van. In een paar minuten verbrand je al veel energie. Het is dus een geschikte manier om calorieën te verliezen en het is ontspannend. Je aandacht op het springen maakt je even los van de dagelijkse beslommeringen en je hoofd leeg. Begin langzaam en bouw het op.

Zwemmen

Als je een zwembad in de buurt hebt, kan zwemmen ook een goede mogelijkheid om te bewegen zijn. Je verbetert je conditie en verbrandt tevens calorieën. Als je last hebt van stijve spieren of reuma, is zwemmen zeker aan te bevelen. Zwemmen is weinig belastend voor je spieren en daarbij ook nog eens goed voor je hart en longen. Je vergroot je uithoudingsvermogen en daarbij is het ook een beweegvorm die gezond en geestelijk ontspannend is. En een manier waarmee je op weg kunt naar blijvend afvallen.

Yoga

Velen zien Yoga niet als een beweegvorm of een manier om te kunnen afvallen, denken dat het alleen een ontspanningsvorm is. Toch tonen inmiddels meerdere studies aan dat Yoga ook bij het afslanken een bijdrage kan leveren. Lees hier één van de onderzoeken. Yoga kan je in een les volgen of thuis via Youtube op een matje. Wil je zeker weten dat je de oefeningen goed uitvoert en iemand je corrigeert, dan kies je het beste een goede yogaschool. Om patronen te doorbreken is het belangrijk te werken aan een fysiek sterk en gezond lichaam en aan mentale kracht. Yoga kan je hierbij enorm goed ondersteunen.

Oosterse beweegvormen

De Chinese filosofie stelt dat je geestelijk en lichamelijk gezond bent als yin (de aardse, vrouwelijke energie) en yang (de hemelse, mannelijke energie) met elkaar in balans zijn. Yin en yang zijn de twee tegengestelde krachten die elkaar nodig hebben en elkaar aanvullen. Het ene kan niet zonder het andere; zonder dag is er geen nacht, zonder slecht is er geen goed, zonder ziekte is er geen gezondheid.

Tai Chi en Qigong

Oosterse meditatieve beweegvormen die enorm gezond zijn voor lichaam en geest, zijn Tai Chi en Qi gong. Een milde beweegvorm in groepsverband. Er wordt ook wel buiten getraind en met lekker weer is dat extra ontspannend. Als de energie weer voluit door het lichaam kan stromen is dat goed voor de bloedcirculatie, de spijsvertering en het zenuwstelsel. Organen gaan beter functioneren. Spanningen en vage klachten verdwijnen. Het vergt behoorlijke concentratie, je gaat van je hoofd naar je lichaam. Heb je last van stress en spanningen, kan ik je deze beweegvormen zeker aanbevelen. Ik heb tijdens mijn burn-out veel baat gehad bij Qigong. In de online cursus Vitale Vrouw ga ik er dieper op in, hoe deze methodes bijdragen aan het zelfhelend vermogen van het lichaam. Ik ben ervan overtuigd dat je past echt iets kunt veranderen aan jezelf en/of situatie als je in je kracht staat. Ga ervoor!

Blijvend afvallen vanuit innerlijke kracht

Maak elke dag minimaal 30 minuten tijd vrij voor in- en ontspanning. Kies iets dat bij jou past en vooral ook op dit moment je iets oplevert. Voor iedereen zijn er mogelijkheden. Een excuus is snel gevonden, maar houdt goed voor ogen wat het jou oplevert! Zoveel voordelen en zoals je ziet zijn er mogelijkheden die weinig tijd en geld kosten. Het belangrijkste is de eerste stap zetten!

Laat je hieronder weten wat jij kiest? En deel het artikel gerust met anderen. Mijn missie: zoveel mogelijk vitale vrouwen in Nederland. Balans vinden voordat je te maken krijgt met een burn-out of overgangsklachten die teveel grip op je krijgen. Ik hoop jou bewust te maken, te inspireren en motiveren, meer te gaan kiezen voor me-time en goede zelfzorg. Jij bent het waard om in jezelf te investeren, balans te vinden en een vitale vrouw te worden!

Zet de eerste stap

Weet jij niet waar te beginnen met afvallen en balans vinden, doordat je in de hoeveelheid informatie de weg kwijtraakt? Dat begrijp ik! In mijn methode gaat het om afvallen zonder dieet, een methode die je kunt aanpassen aan jouw behoeften en situatie. Zet nu de eerste stap door HIER mijn gratis e-book met 27 tips voor gezond afvallen zonder dieet te downloaden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

afvallen zonder dieet met MandyMijn naam is Mandy. Als gewichts- en lifestylecoach is het mijn missie om drukbezette vrouwen en mama’s te motiveren naar een gezonde leefstijl. Geen strijd, maar ontspannen met eten leren omgaan. Voeding is meestal de oorzaak van overgewicht, maar niet de oplossing. Ik draag graag bij aan de inzichten hoe je weer de regie kunt krijgen over jouw leefstijl.

In mijn programma en begeleiding, leer je hoe je eenvoudig, ondanks een drukke agenda en gezinsleden die niet hoeven afvallen, kunt kiezen voor gezond en lekker. Met als doel samen genieten van een blij, gezond en vitaal leven! Leer wat nodig is om een vitale vrouw te worden en je hoeft nooit meer op dieet.

Heb je een vraag of wil je in aanmerking komen voor een gratis advies- en kennismakingsgesprek? Dat kun je hier doen.