Blijvend afvallen vanuit innerlijke kracht

Beweging en ontspanning

Blijvend afvallen vanuit innerlijke kracht, wat bedoel ik daarmee? Velen die willen afvallen, sluiten een abonnement af bij de sportschool of bij een personal trainer en gaan er dan vol voor. Als we de keuze maken voor verandering, willen we snel resultaat. Maar vaak is zo’n snelle en intensieve start niet ideaal. Zeker niet als je al jaren te weinig beweging hebt gehad. Of als je last hebt van stress en spanningen. Je zult uiteindelijk al je energie in korte tijd verbruiken en weer terugvallen in oud gedrag. Als je wilt werken aan gedragsverandering, is het belangrijk om een plan te maken. Om eerst goed na te denken over waar je nu staat, je huidige startpositie. Ben je fit, zit je mentaal goed in je vel? Dan is je startpositie namelijk heel anders dan als je veel last hebt van moeheid, spanningen en stress.  Wil je op weg naar een blijvend resultaat? Kies dan een beweegvorm en ontspanning die je daarbij helpt en bouw op een rustig tempo aan je mentale en fysieke gesteldheid. Zo groeit je innerlijke kracht en is de kans om een blijvend resultaat te bereiken veel groter.

Welke sport, beweeg- ontspanningsvorm kies je?

Belangrijk, iets dat bij jou past en je plezier geeft, zodat je het vol kunt houden! Niet iedereen houdt van de sportschool. En dat hoeft ook niet als je wilt afvallen. Maar dat bewegen, sporten en ontspannen goed is voor lichaam en geest, weten we uiteraard allemaal wel. Als vrouw in de overgang, krijgen we ook nog te maken met verlies van de botdichtheid. Gezonde voeding, maar ook dagelijkse beweging kan je dan helpen om je botweefsel sterk te houden. Ga in ieder geval zeker niet op dieet. Het is enorm belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Eet je te weinig dan kan je tekorten oplopen en sporten kan je dan zelfs steeds verder uitputten. Moraal; kijk waar je nu staat en wat mogelijk is, wat bij je past, haalbaar is en wat de grootste kans heeft dat je het gaat volhouden.

Hieronder een aantal eenvoudige beweeg- en ontspanningsvormen die zowel inspannend als ontspannen zijn. Sommige kun je zelfs vanuit huis doen.

Wandelen

Deze is makkelijk in te passen in je dag en kun je eenvoudig toepassen. Het beste kies je wel een vaste dag en een vast tijdstip. Misschien is het mogelijk om met andere dames een groepje te formeren en één keer in de week een uurtje te wandelen. Het is goed voor de slanke lijn en tevens ben je even lekker buiten. En ook nog leuk als je het samen doet dat je sociale behoefte wordt vervuld. Een oproep op Facebook of een evenement aanmaken. Ik zeg doen!

Touwtje springen

Ook een vrij makkelijke en snel toe te passen beweegvorm die je dagelijks kunt toepassen. Het kost je weinig tijd, je kunt het in je eigen tuin of in een parkje doen. De kosten zijn laag, want je hebt alleen een springtouw nodig. Maak er elke dag bijvoorbeeld voordat je gaat koken een vast momentje van. In een paar minuten verbrand je al veel energie. Het is dus een geschikte manier om calorieën te verliezen en het is ontspannend. Je aandacht op het springen maakt je even los van de dagelijkse beslommeringen en je hoofd leeg. Begin langzaam en bouw het op.

Zwemmen

Als je een zwembad in de buurt hebt, kan zwemmen ook een goede mogelijkheid om te bewegen zijn. Je verbetert je conditie en verbrandt tevens calorieën. Als je last hebt van stijve spieren of reuma, is zwemmen zeker aan te bevelen. Zwemmen is weinig belastend voor je spieren en daarbij ook nog eens goed voor je hart en longen. Je vergroot je uithoudingsvermogen en daarbij is het ook een beweegvorm die gezond en geestelijk ontspannend is.

Yoga

Velen zien Yoga niet als een beweegvorm of een manier om te kunnen afvallen, denken dat het alleen een ontspanningsvorm is. Toch tonen inmiddels meerdere studies aan dat Yoga ook bij het afslanken een bijdrage kan leveren. Lees hier één van de onderzoeken. Yoga kan je in een les volgen of thuis via Youtube op een matje. Wil je zeker weten dat je de oefeningen goed uitvoert en iemand je corrigeert, dan kies je het beste een goede yogaschool. Om patronen te doorbreken is het belangrijk te werken aan een fysiek sterk en gezond lichaam en aan mentale kracht. Yoga kan je hierbij enorm goed ondersteunen.

Oosterse beweegvormen

De Chinese filosofie stelt dat je geestelijk en lichamelijk gezond bent als yin (de aardse, vrouwelijke energie) en yang (de hemelse, mannelijke energie) met elkaar in balans zijn. Yin en yang zijn de twee tegengestelde krachten die elkaar nodig hebben en elkaar aanvullen. Het ene kan niet zonder het andere; zonder dag is er geen nacht, zonder slecht is er geen goed, zonder ziekte is er geen gezondheid.

Tai Chi en Qigong

Oosterse meditatieve beweegvormen die enorm gezond zijn voor lichaam en geest, zijn Tai Chi en Qi gong. Een milde beweegvorm in groepsverband. Er wordt ook wel buiten getraind en met lekker weer is dat extra ontspannend. Als de energie weer voluit door het lichaam kan stromen is dat goed voor de bloedcirculatie, de spijsvertering en het zenuwstelsel. Organen gaan beter functioneren. Spanningen en vage klachten verdwijnen. Het vergt behoorlijke concentratie, je gaat van je hoofd naar je lichaam. Heb je last van stress en spanningen, kan ik je deze beweegvormen zeker aanbevelen. Ik heb tijdens mijn burn-out veel baat gehad bij Qigong. In de online cursus Vitale Vrouw ga ik er dieper op in, hoe deze methodes bijdragen aan het zelfhelend vermogen van het lichaam. Ik ben ervan overtuigd dat je past echt iets kunt veranderen aan jezelf en/of situatie als je in je kracht staat. Ga ervoor!

Blijvend afvallen vanuit innerlijke kracht

Maak elke dag minimaal 30 minuten tijd vrij voor in- en ontspanning. Kies een iets dat bij jou past en vooral ook op dit moment je iets oplevert. Voor iedereen zijn er mogelijkheden. Een excuus is snel gevonden, maar houdt goed voor ogen wat het jou oplevert! Zoveel voordelen en zoals je ziet zijn er mogelijkheden die weinig tijd en geld kosten. Het belangrijkste is de eerste stap zetten!

Laat je hieronder weten wat jij kiest? En deel het artikel gerust met anderen. Mijn missie: zoveel mogelijk vitale vrouwen in Nederland. Balans vinden voordat je te maken krijgt met een burn-out of overgangsklachten teveel grip op je krijgen. Ik hoop jou bewust te maken, te inspireren en motiveren, meer te gaan kiezen voor me-time en goede zelfzorg. Jij bent het waard om in jezelf te investeren, balans te vinden en een vitale vrouw te worden!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gratis-ebook-gezond-afvallen-zonder-dieet

afvallen zonder dieet met MandyMijn naam is Mandy. Als gewichts- en lifestylecoach is het mijn missie om drukbezette vrouwen en mama’s te motiveren naar een gezonde leefstijl. Geen strijd, maar ontspannen met eten leren omgaan. Voeding is meestal de oorzaak van overgewicht, maar niet de oplossing. Ik draag graag bij aan de inzichten hoe je weer de regie kunt krijgen over jouw leefstijl.

In mijn programma en begeleiding, leer je hoe je eenvoudig, ondanks een drukke agenda en gezinsleden die niet hoeven afvallen, kunt kiezen voor gezond en lekker. Met als doel samen genieten van een blij, gezond en vitaal leven! Leer wat nodig is om een vitale vrouw te worden en je hoeft nooit meer op dieet.

Heb je een vraag of wil je in aanmerking komen voor een gratis advies- en kennismakingsgesprek? Dat kun je hier doen.