Coronakilo’s

Coronakilo’s, heb jij er last van?

De quarantaine van afgelopen weken leidt bij meerdere mensen tot coronakilo’s. Het leven is voor ons allemaal 360 graden anders dan het was voor de coronacrisis. Velen werken noodgedwongen thuis. De kinderen kunnen niet meer naar school en zijn aangewezen op hun ouders, die de rol van docent overnemen. Juist nu de lente is begonnen en je zo verlangde naar een fit, gezond en slanker lichaam, merk je dat het thuiszitten lastig is… In plaats van afvallen, voel je hoe je lijf begint uit te dijen. Steeds vaker komen er gedachten voorbij als, “helllluppp, hoe kan ik deze periode doorkomen zonder dat ik kilo’s aankom?” Wil jij wat kilo’s kwijt? Lees dan ook mijn blog over beginnen met afvallen.

Stappenplan tegen de coronakilo’s

Maak een planning

Zorg dat je een (gezins)planning maakt. En dat je alle activiteiten voor jezelf en indien voor jou van toepassing voor je gezin, van tevoren plant. Zorg dat er elke dag een vast ritme en structuur is. Dat geeft jezelf en ook je kinderen meer rust.

  • Plan de momenten dat er aandacht wordt besteedt aan ondersteuning bij school.
  • Plan gezamenlijke eetmomenten op vaste tijden en zorg dat de 3 hoofdmaaltijden voedzaam en gezond zijn! Betrek de kinderen bij de maaltijden. Bijvoorbeeld door ze de tafel gezellig te laten dekken. Of laat ze helpen met groenten snijden als ze daar oud genoeg voor zijn.
  • Maak een taakverdeling en afspraken over het opruimen en zorg dat eenieder zich eraan houdt.
  • Plan vooral ook één keer per dag een gezellig moment in om samen te genieten van wat lekkers.
  • Plan een me-time moment, zodat je kunt opladen. Even weg van de vele prikkels en het zorgen voor anderen.
  • Wat is er mogelijk om samen te bewegen? Ook dat kun je opnemen in je gezinsplanning.

Bereken je caloriebehoefte

Misschien ben je minder gaan bewegen in deze periode. Weet je daarom niet goed hoeveel je nu wel/niet kunt eten. Bereken hier je caloriebehoefte, zodat je ongeveer weet hoeveel calorieën je per dag nodig hebt. Dan kun je daar je eetpatroon op afstemmen. Stap niet in de valkuil van jezelf uithongeren. Dat leidt namelijk tot snaaien. Maar let op! Ook van gezonde voeding kun je aankomen. Als jij ervan uitgaat, avocado’s, noten, pitten, een lekker broodje met vette vis, dat kan ik eten want dat is gezond. Dan kan het zijn dat de kilo’s er ook aankomen en jij niet begrijpt waarom. Gebruik (korte tijd) de calory-tracker app. Zie het als een inzichts-tool. Tellen van calorieën roept bij mij weerstand op, misschien bij jou ook. Dat is helemaal niet nodig als je het een week gebruikt om inzicht te krijgen in je eetgewoonten.

Eet 3 gezonde en volwaardige maaltijden

De kans om te gaan snaaien ligt vooral op de loer als maaltijden niet op vaste tijden worden gegeten. Als ze worden overgeslagen. En als er te weinig wordt gegeten of dat maaltijden niet voedzaam genoeg zijn.

  • Eet elke dag zeker 2 stukken fruit, liefst twee keer groenten en varieer zoveel mogelijk, een klein stukje vis/vlees/vleesvervanger, witte zuivel en als je met fruitsmaakje wilt, doe er vers fruit in.
  • Eet elke dag een klein handje noten of pitten en drink vooral lekker veel water en af en toe thee zonder suiker. Liefst kruidenthee. Af en toe een kopje koffie zonder suiker kan prima, maar teveel maakt alleen maar onrustig.
  • Maak een boodschappenlijstje. Plan wat er nodig is aan gezonde voeding. Plan wat er in huis komt aan lekkers. Liever niet teveel, wat er niet in huis is, wordt niet gegeten. Ook voor de kinderen is teveel zoetigheid slecht voor hun tanden en lichaam. Het gaat daarbij ook ten koste van hun concentratie en weerstand.

Zorg voor een mindshift

Stap jij steeds in dezelfde valkuil en erger je je daarna? Werk aan een mindshift en wees opmerkzaam wat je tegen jezelf zegt. Alles begint met een gedachte, dus ook jouw snaaimoment. Vaak vinden we dat we het wel ‘verdiend’ hebben. We hebben een hekel aan gladde verkopers, maar eigenlijk hebben we allemaal een verkoper in ons. En vaak weten we het voor onszelf zo te draaien, dat we ongezond gedrag goedpraten. Daarna balen we, nemen we ons voor het in het vervolg anders te gaan doen. Maar gaat dat lukken? Je kunt alles leren over voeding, maar het is uiteindelijk jouw mindset die bepaald of je het gaat volhouden of niet. Let eens op of jij de verkoper in jezelf kunt herkennen!

Meer inzichten en tips?

Weet jij niet waar te beginnen met afvallen en naar meer vitaliteit? Zet dan nu de eerste stap door HIER mijn gratis e-book met 27 tips voor gezond afvallen zonder dieet te downloaden. Of meld je HIER aan voor de besloten Facebookgroep afvallen zonder dieet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

afvallen zonder dieet met Mandy

Mijn naam is Mandy en het is mijn missie om drukbezette 40+ vrouwen te motiveren en inspireren tot goede zelfzorg. Geen strijd, maar ontspannen en stap voor stap werken aan gezonde eet- en leefgewoonten. Streng lijnen is achterhaald en leidt tot het jojo-effect. Goede zelfzorg leidt tot een goede relatie met eten, een blijvend gezond gewicht en meer plezier in het leven.

Jouw wens op een vitaal leven, is mijn uitdaging! In mijn 12 stappen programma vitale vrouw, leer ik je graag hoe jij op eenvoudige wijze en ondanks een drukke agenda, kunt kiezen voor gezond en lekker. Geen hypes, quick fixes of apart koken, maar volop genieten van smaakvol eten. Leer bewust te kiezen, bewust te eten en bewust te ‘zondigen’, dan hoef je nooit meer op dieet.

Vraag hier een vrijblijvend een gratis adviesgesprek aan.