Eetbuien

Wat zijn eetbuien eigenlijk?

Eetbuien worden in wetenschappelijke literatuur beschreven als ‘in korte tijd snel en veel eten’. De Engelse psychiater Christopher Fairburn heeft eetbuien opgedeeld in vier verschillende vormen:

1. objectieve eetbuien met controleverlies
2. objectieve eetbuien zonder controleverlies
3. subjectieve eetbuien met controleverlies
4. subjectieve eetbuien zonder controleverlies

Een objectieve eetbui betekent dat deze persoon in een korte tijd een zeer grote hoeveelheid eten tot zich neemt. Het gaat dan niet om de hele dag eten, maar echt om eten in een korte periode.

Een subjectieve eetbui wordt door de persoon zelf ervaren als een eetbui, maar de hoeveelheid wordt niet echt gezien als overmatig veel. Als iemand lijngericht is en zichzelf niet één of twee koekjes bij de koffie of thee toestaat, dan kunnen twee koekjes worden ervaren als een eetbui.

Controleverlies, houdt in dat er vaak in een roes gehandeld wordt. Meestal eindigt de eetbui pas als alles op is of de persoon volledig is uitgeput. Men heeft geen controle en het lijkt of iets of iemand het even van je overneemt en je op dat moment niet meer in verbinding met jezelf staat.

Oorzaken eetbuien

1. Psychische oorzaak

Veel mensen kennen het wel, ‘eetbuien omdat je iets weg wilt eten’. Bijvoorbeeld; het afreageren van frustratie en boosheid. Of jezelf troosten, omdat je zo verdrietig bent of je eenzaam voelt. Het zogenaamde emotie-eten dat tot (extreme) eetbuien leidt. Door de roes ben je niet in staat om te stoppen. En dan zijn er achteraf meestal gevoelens van spijt. Dat leidt dan weer tot compensatiegedrag: te weinig eten.

2. Fysieke oorzaak

Mensen die erg lijngericht zijn, eten periodes te weinig. Dat leidt tot hongergevoelens en tekorten. Je lichaam wilt gevoed worden. Steeds vaker zal je aandacht uitgaan naar eten. En juist door het alles of niets, kan het zijn dat je geen controle meer hebt. Tijdens eetbuien wordt vaak gekozen voor snel, makkelijk, vet, zoet of zout. En er wordt dan gekozen om jezelf te vullen, met als resultaat te weinig voeding. En zo ontstaan tekorten en verval je vaker in eetbuien. Een vicieuze cirkel die lastig is te doorbreken.

3. Gewoonten als oorzaak

Eten is onlosmakelijk verbonden aan meerdere situaties in ons leven. Bewust of onbewust bestaat er gewoontegedrag, denk aan iets lekkers tijdens het TV kijken. Gewoontes leiden tot impulsief gedrag, erover denken komt pas daarna. Het kan voorkomen dat je ondanks dat je goed hebt gegeten en verzadigd bent, je last hebt van sombere gevoelens. Je grijpt naar een stuk chocola, omdat je daar een fijn gevoel van krijgt. Dat zorgt ervoor dat je hetzelfde gedrag (onbewust) weer wilt herhalen. Als we prikkels ontvangen die ons genot brengen, worden er hogere gehalten aan dopamine in de hersenen geproduceerd. Dopamine is een prikkelende neurotransmitter die betrokken is bij de beloning van gedrag – een beloningshormoon. Daardoor komt het dat we voor een onmiddellijke beloning gaan, ondanks dat we heel goed weten dat een andere keuze op de lange termijn ons veel meer oplevert.

Herken jij eetbuien bij jezelf?

– Kan jij overvallen worden door een enorme behoefte om te eten/schransen?
– Kun je van alles door elkaar eten, zonder dat je er echt bewust van geniet?
– Herken je het dat je dan eet terwijl je in een soort van roes bent en daarna pas weer helder kunt nadenken?
– Voel jij je daarna schuldig, overvol of herken je soms zelfs gevoelens van walging?
– Word jij veel in beslag genomen door dieetgedachten en ben je het soms zo zat dat je dan de teugels helemaal laat vieren?
– Ligt er voor jou op lekkers vaak een verbod?
– Ga je dan soms toch voor de bijl, maar eet je dan gehaast zonder dat je ervan geniet?

Stop met diëten

Heb je last van emotie-eten of eetbuien, dan is het belangrijk dat je diëten gedag zegt. Als je in de dieetmodus blijft, zullen eetbuien op de loer blijven liggen. Krijg inzicht in jouw huidige relatie met eten en hoe je aan bepaalde situaties momenten van eten hebt gekoppeld. Wil je iets veranderen, dan zal je bewust en stap voor stap aan nieuwe gewoonten moeten gaan werken. Bewustwording is de eerste stap, want 95% van ons gedrag is onbewust.

Reactiepatronen

Als je in een situatie komt die je als onprettig of ongemakkelijk ervaart, kunnen we onbewust reageren vanuit een overlevingsstrategie. Vaak is dat een strategie die in het verleden is ontstaan. Onbewust ontwikkeld om zo goed mogelijk met bepaalde situaties om te kunnen gaan en vaak ook om jezelf min of meer te beschermen. Deze patronen leverden je destijds iets op, maar waarschijnlijk inmiddels niet meer. Wat vaak overblijft zijn patronen waar je in vastzit en waar je nu voornamelijk nadelen van ondervindt.

Bewustwording en een keuze maken

Je bewust worden van je reactiepatronen en wat de gevolgen zijn, kan je op weg helpen om ze te doorbreken. Het beste denk je in een rustig moment na over wat jou triggert en wat jouw huidige reacties tijdens dergelijke triggers zijn. Bepaal nu hoe je het de volgende keer anders kunt aanpakken.

Daarbij is een gezonde basis je fundering. Gezonde maaltijden die voedzaam zijn en goed verzadigen. Zorg ervoor dat je goed voorbereid bent voor drukke momenten. Het beste plan je van tevoren je maaltijden. Een map met lekkere, eenvoudige en gezonde recepten kan je hierbij helpen.

Maakt tijd voor momenten waarin je bewust kiest om te genieten van lekkers minder gezond. Voor mij heeft in ieder geval een gezonde basis en niet meer vanuit een impuls, maar gepland snoepen geholpen om eetbuien te voorkomen. Je zult zien dat juist ook af en toe volop bewust genieten van lekkers, ertoe leidt dat het bijzonder blijft. Dan zijn schuldgevoelens achteraf onnodig.

Succes, leuk als je een reactie achterlaat!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gratis-ebook-gezond-afvallen-zonder-dieet

afvallen zonder dieet met MandyMijn naam is Mandy. Als gewichts- en lifestylecoach is het mijn missie om drukbezette vrouwen en mama’s te motiveren naar een gezonde leefstijl. Geen strijd, maar ontspannen met eten leren omgaan. Voeding is meestal de oorzaak van overgewicht, maar niet de oplossing. Ik draag graag bij aan de inzichten hoe je weer de regie kunt krijgen over jouw leefstijl.

In mijn programma en begeleiding, leer je hoe je eenvoudig, ondanks een drukke agenda en gezinsleden die niet hoeven afvallen, kunt kiezen voor gezond en lekker. Met als doel samen genieten van een blij, gezond en vitaal leven! Leer wat nodig is om een vitale vrouw te worden en je hoeft nooit meer op dieet.

Heb je een vraag of wil je in aanmerking komen voor een gratis advies- en kennismakingsgesprek? Dat kun je hier doen.