Eetbuien

Wat zijn eetbuien eigenlijk?

Eetbuien worden in wetenschappelijke literatuur beschreven als ‘in korte tijd snel en veel eten’. De Engelse psychiater Christopher Fairburn heeft eetbuien opgedeeld in vier verschillende vormen:

1. objectieve eetbuien met controleverlies
2. objectieve eetbuien zonder controleverlies
3. subjectieve eetbuien met controleverlies
4. subjectieve eetbuien zonder controleverlies

Een objectieve eetbui betekent dat deze persoon in een korte tijd een zeer grote hoeveelheid eten tot zich neemt. Het gaat dan niet om de hele dag eten, maar om eten in een korte periode.

Een subjectieve eetbui wordt door de persoon zelf ervaren als een eetbui. De hoeveelheid wordt vaak niet echt gezien als overmatig veel. Als iemand lijngericht is en zichzelf niet één of twee koekjes bij de koffie of thee toestaat, dan kunnen twee koekjes worden ervaren als een eetbui.

Controleverlies houdt in dat er vaak in een roes gehandeld wordt. Meestal eindigt de eetbui pas als alles op is of de persoon volledig is uitgeput. Men heeft geen controle en het lijkt of iets of iemand het even van je overneemt. Alsof je op dat moment niet meer in verbinding met jezelf staat.

Oorzaken eetbuien

1. Psychische oorzaak

Veel mensen kennen het wel, ‘eetbuien omdat je iets weg wilt eten’. Bijvoorbeeld; het afreageren van frustratie en boosheid. Of jezelf troosten, omdat je zo verdrietig bent of je eenzaam voelt. Het zogenaamde emotie-eten dat tot (extreme) eetbuien leidt. Door de roes ben je niet in staat om te stoppen, maar achteraf zijn er vaak gevoelens van spijt. Dat leidt dan weer tot compensatiegedrag: te weinig eten.

2. Fysieke oorzaak

Lijngericht gedrag, leidt vaak tot periodes van te weinig eten. Je lichaam wilt gevoed worden, maar bij lijners ontstaan vaak hongergevoelens en tekorten. Steeds vaker verliest men zichzelf in het alles of niets principe. Een vicieuze cirkel van te weinig of teveel eten – oftewel vullen. Door te drastisch lijnen, loopt vaak de spanning op. Met als gevolg weer snel vervallen in eetbuien. Een vicieuze cirkel die als die te lang duurt, lastig is te doorbreken. Men wilt de regie, maar raakt die juist kwijt. Tijdens eetbuien wordt vaak gekozen voor snel, makkelijk, vet, zoet of zout, kortom ongezond.

3. Gewoonten als oorzaak

Eten is onlosmakelijk verbonden aan meerdere situaties in ons leven. Bewust of onbewust bestaat er gewoontegedrag, denk aan iets lekkers tijdens het TV kijken. Gewoontes leiden tot impulsief gedrag, erover denken komt pas daarna. Het kan voorkomen dat je ondanks dat je goed hebt gegeten en verzadigd bent, je last hebt van sombere gevoelens. Je grijpt naar een stuk chocola, omdat je daar een fijn gevoel van krijgt. Dat zorgt ervoor dat je hetzelfde gedrag (onbewust) weer wilt herhalen. Als we prikkels ontvangen die ons genot brengen, worden er hogere gehalten aan dopamine in de hersenen geproduceerd. Dopamine is een prikkelende neurotransmitter die betrokken is bij de beloning van gedrag – een beloningshormoon. Daardoor komt het dat we voor een onmiddellijke beloning gaan, ondanks dat we heel goed weten dat een andere keuze op de lange termijn ons veel meer oplevert.

Herken jij eetbuien bij jezelf?

– Kan jij overvallen worden door een enorme behoefte om te eten/schransen?
– Kun je van alles door elkaar eten, zonder dat je er echt bewust van geniet?
– Herken je het dat je dan eet terwijl je in een soort van roes bent en daarna pas weer helder kunt nadenken?
– Voel jij je daarna schuldig, overvol of herken je soms zelfs gevoelens van walging?
– Word jij veel in beslag genomen door dieetgedachten en ben je het soms zo zat dat je dan de teugels helemaal laat vieren?
– Ligt er voor jou op lekkers vaak een verbod?
– Ga je dan soms toch voor de bijl, maar eet je dan gehaast zonder dat je ervan geniet?

Stop met diëten

Heb je last van emotie-eten of eetbuien, dan is het belangrijk dat je diëten gedag zegt. Als je in de dieetmodus blijft, zullen eetbuien op de loer blijven liggen. Krijg inzicht in jouw huidige relatie met eten en hoe je aan bepaalde situaties momenten van eten hebt gekoppeld. Wil je iets veranderen, dan zal je bewust en stap voor stap aan nieuwe gewoonten moeten gaan werken. Bewustwording is de eerste stap, want 95% van ons gedrag is onbewust.

Reactiepatronen

Kom je in een situatie die je als onprettig of ongemakkelijk ervaart, kun je onbewust reageren vanuit een overlevingsstrategie. Vaak is dat een strategie die in het verleden is ontstaan. Onbewust ontwikkeld om zo goed mogelijk met bepaalde situaties om te kunnen gaan en vaak ook om jezelf min of meer te beschermen. Deze patronen leverden je destijds iets op, maar waarschijnlijk inmiddels niet meer. Wat vaak overblijft zijn patronen, waar je in vastzit en waar je nu voornamelijk nadelen van ondervindt.

Bewustwording en een keuze maken

Je bewust worden van je reactiepatronen en de gevolgen daarvan, kan je op weg helpen. Denk tijdens een rustig moment na over wat jou triggert en wat jouw reacties daar op zijn. Bepaal vanuit rust hoe je het de volgende keer anders kunt aanpakken.

Denk aan een gezonde basis – je fundering. Gezonde maaltijden die voedzaam zijn en verzadigen. Wees goed voorbereid voor drukke momenten. Het beste plan je van tevoren je maaltijden. Een map met lekkere, eenvoudige en gezonde recepten kan je hierbij helpen.

Maakt tijd voor momenten waarin je bewust kiest om te genieten van lekkers minder gezond. Ik heb baat gehad bij een gezonde basis. Niet meer vanuit een impuls, maar gepland snoepen heeft me ook geholpen om eetbuien te voorkomen. Je zult zien dat juist ook af en toe volop bewust genieten van lekkers ertoe leidt, dat het bijzonder blijft. Schuldgevoelens achteraf zijn dan onnodig.

Zet de eerste stap

Weet jij niet waar te beginnen met afvallen, doordat je in de hoeveelheid informatie de weg kwijtraakt? Dat begrijp ik! In mijn methode gaat het om afvallen zonder dieet, een methode die je kunt aanpassen aan jouw behoeften en situatie. Zet nu de eerste stap door HIER mijn gratis e-book met 27 tips voor gezond afvallen zonder dieet te downloaden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

afvallen zonder dieet met Mandy

Mijn naam is Mandy en het is mijn missie om drukbezette 40+ vrouwen te motiveren en inspireren tot goede zelfzorg. Geen strijd, maar ontspannen en stap voor stap werken aan gezonde eet- en leefgewoonten. Streng lijnen is achterhaald en leidt tot het jojo-effect. Goede zelfzorg leidt tot een goede relatie met eten, een blijvend gezond gewicht en meer plezier in het leven.

Jouw wens op een vitaal leven, is mijn uitdaging! In mijn 12 stappen programma vitale vrouw, leer ik je graag hoe jij op eenvoudige wijze en ondanks een drukke agenda, kunt kiezen voor gezond en lekker. Geen hypes, quick fixes of apart koken, maar volop genieten van smaakvol eten. Leer bewust te kiezen, bewust te eten en bewust te ‘zondigen’, dan hoef je nooit meer op dieet.

Vraag hier een vrijblijvend een gratis adviesgesprek aan.