Emotie eten

Eten vriend en vijand

Afvallen gaat om veel meer dan alleen minder eten en meer bewegen. We eten niet alleen als we trek of honger hebben, maar ook om andere redenen zoals onrust, stress en verdriet.

De meeste mensen met overgewicht zijn emotie-eters en zij hebben meestal een haat-liefdeverhouding met eten.  Je ziet vaak dat deze mensen heel goed weten wat een gezonde levenswijze inhoudt en toch lukt het hen niet om blijvend gezonde keuzes te maken. Gedachten als “ik kan dit beter niet eten en ik wil het niet”, worden ingehaald door gedachten als “wat kan het mij eigenlijk ook schelen?” Er wordt dan vaak teveel, te calorierijk en ongezond eten gekozen. Achteraf is er de spijt en het gevoel van falen. Er wordt dan meteen een beslissing genomen dat het nu eens afgelopen moet zijn en men begint met de zoveelste vaak veel te strenge lijnpoging. Juist omdat het van alles naar niets gaat, is ook deze poging gedoemd om te mislukken. Het is een vicieuze cirkel waar men in zit en hoe langer het duurt hoe radelozer men wordt.

Hoe kun je de vicieuze cirkel van emotie eten doorbreken?

Wil je deze vicieuze cirkel doorbreken? Dan is het belangrijk om bewust te worden wat je gedachten, gevoelens en verwachtingen zijn. Als je daar bewust van bent is het belangrijk dat je deze erkend en accepteert, ook als ze negatief zijn. Juist als je deze gevoelens uit de weg gaat en onderdrukt, wordt het probleem alleen maar groter. Het is als een bal die je onder water houdt, uiteindelijk springt deze toch weer met kracht omhoog. Iedereen wilt graag blij, opgewekt en zorgeloos zijn. We wensen een leven in voorspoed en in goede gezondheid. Maar zoals vreugde en mooie momenten bij het leven horen, geldt dat helaas ook voor verdiet en pijn. Hier zit vaak verzet, we willen niet voelen, aanvaarden en zien wat op dat moment de werkelijkheid is. Om de pijn en het verdriet te verdoven hebben we ooit een bepaalde strategie gekozen die het vervelende gevoel op dat moment verdreef. Weliswaar voor de korte termijn, maar er was even dat fijne gevoel. Dat hebben de hersenen gesignaleerd en omdat het toen werkte komt er een volgende keer dat je voor die strategie kiest. Je bent je op dat moment niet bewust dat het weglopen van het probleem je een groter probleem oplevert. Eten is voor velen een strategie geworden om pijn en verdriet te verzachten of niet te hoeven voelen. Helaas is het net als teveel roken en drinken dat het je even een fijn gevoel geeft, maar van hele korte duur. Het is een patroon geworden, hardnekkig en moeilijk om te doorbreken. Het is wel mogelijk om eruit te stappen, maar daar moet je wel wat voor doen. Je lost het niet op met een dieet of door minder te eten en meer te bewegen. Zolang de oorzaak niet wordt aangepakt, is er weinig kans op blijvend succes.

Sta dus bewust stil of je wilt gaan eten omdat je honger hebt of omdat er iets anders aan ten grondslag ligt. Het is belangrijk om zicht te krijgen op je emoties. Ga op zoek naar verbanden op de dagen dat je meer hebt gegeten dan je eigenlijk wilt. Kijk wat er mis ging, wat veroorzaakte spanning of stress? Wat maakte je boos of verdrietig? Het belangrijkste om inzicht te krijgen in jezelf is door jezelf vragen te stellen. Het bijhouden van wat je eet en wat de aanleiding ervoor was in een dagboekje, is een goed hulpmiddel. Sta ook stil bij wat je voelde, ervoor, tijdens het eten en erna.Als je een dagboek bijhoudt en juist tijdens emotionele momenten gaat schrijven, zal je vanuit je hart schrijven wat er volgens jou niet goed is gegaan. Waar je teleurgesteld in of over bent geraakt, verdrietig, gefrustreerd enz. Het is goed om te schrijven op het moment dat de emoties je in hun macht hebben. De gedachten die dan bij je opkomen, zijn dezelfde die je vaker hebt tijdens emotionele momenten. Als je een poos later nadat de emoties weg zijn het schrift oppakt en gaat bekijken wat je geschreven hebt, kijk je er misschien heel anders naar. Ook nu is het belangrijk om jezelf weer vragen te stellen. Kijk met een kritische blik wat je allemaal geschreven hebt. Klopt het nog wel nu je niet meer emotioneel bent? Vraag jezelf af was ik realistisch of onrealistisch? Zitten er misschien gedachten bij die zelfdestructief zijn? Verborgen overtuigingen die misschien niet helemaal kloppen? Wat zegt het over jouw beleving van de situatie, welke betekenis geef je eraan? En aan jezelf en aan anderen? Dat zijn allemaal vragen die je veel inzicht geven. Dat is de eerste stap naar bewustwording en van daaruit kun je op weg om stap voor stap veranderingen aan te brengen in je manier van reageren. Hoe zou je willen reageren? Welke gedachten zouden je daarmee kunnen helpen? Gedachten gaan vooraf aan je gevoel, dus dan is het goed om bewust stil te staan welke gedachten voor je en welke tegen je werken.

Bij Health2Happiness helpen we mensen op weg naar een blijvend gezond gewicht. Er wordt daarom vanuit een breder perspectief naar het probleem gekeken en eraan gewerkt. Wil je meer weten wat je kunt doen als je last hebt van emotie eten, je kan altijd contact opnemen voor meer informatie of een gratis kennismakingsgesprek CONTACT

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *