Op gewicht tijdens de feestdagen

Als afvallen even niet hoeft

Met de feestdagen in het vooruitzicht, vinden we het soms nog wel eens lastig om op ons gewicht en onze gezondheid te blijven letten. Toch hoeft het helemaal niet zo lastig te zijn met de volgende tips.

10 Tips die je gaan helpen

  1. Wees je bewust dat er eigenlijk maar 4 feestdagen in december zijn. Maak daarom de afspraak met jezelf, dat je je niet laat verleiden door al dat lekkers in de supermarkt. In oktober liggen er al pepernoten, chocolade letters, taaitaai enz. En dus weken van verleiding liggen op de loer. Het beste ga je altijd na een maaltijd boodschappen doen, dan heb je minder trek in lekkers. Neem een boodschappenbriefje, je zult zien dat als je je daarop focust je dat neemt wat erop staat. Wat kan helpen is even van tevoren visualiseren dat je wat op je lijstje staat in je karretje doet. Lukt jou dat echt niet, denk er dan eens aan om online je boodschappen te bestellen. Maar eigenlijk is het goed om jezelf te trainen. En als je bereid bent om met nieuw gedrag te oefenen, dan zal je zien dat het ook jou gaat lukken!
  2. Tijdens de feestdagen kun je de dag beginnen met een gezond ontbijt. Bijvoorbeeld yoghurt of kwark, daar is je gewicht blij mee, kan eventueel ook met fruit of muesli.
  3. Tijdens de lunch of avondmaaltijd kun je beginnen met een lekkere bouillon, soepje of salade. Lekker, gezond en caloriearm.
  4. Sla het brood liever over.
  5. Serveer de saus apart. Als je gaat uit eten, vraag de saus dan apart.
  6. Ook als het feest is kun je op je gewicht letten, door van tevoren bewust een keuze te maken met wat je gaat eten die dagen. Verdiep je in recepten die lekker en daarbij toch ook verantwoord zijn. Lekker en gezond kan heel goed samen!
  7. Eet rustig en blijf in contact met je lichaam. Na 20 minuten krijg je pas het seintje dat je verzadigd bent. Ik denk dat het voor de meeste geldt dat het niet echt fijn voelt, zo’n volle buik. Vaak bedenken we dat als we gegeten hebben, dus blijf bewust!
  8. Drink liever water dan frisdrank en neem alleen een klein glaasje wijn tijdens het eten.
  9. Houd rekening met een eventueel toetje. Ben je echt een toetjesmens (zoals ik;-)), eet dan iets minder van de hoofdmaaltijd.
    Neem een klein toetje en geniet daar met volle teugen van!
  10. Deze 4 feestdagen in december zijn vaak gezellige dagen die gepaard gaan met calorierijke hapjes. Kies je daarvoor, houd het dan bij die 4 dagen en geniet ervan zonder schuldgevoel! Sta de dagen er om heen stil bij je wens van een blijvend gezond gewicht en kies dan zoveel mogelijk voor lekker en gezond!

Een gezond gewicht en lekker eten kan prima samen!

afvallen zonder dieet met MandyMijn naam is Mandy. Als gewichts- en lifestylecoach is het mijn missie om drukbezette vrouwen en mama’s te motiveren naar een gezonde leefstijl. Geen strijd, maar ontspannen met eten leren omgaan. Voeding is meestal de oorzaak van overgewicht, maar niet de oplossing. Ik draag graag bij aan de inzichten hoe je weer de regie kunt krijgen over jouw leefstijl.

In mijn programma en begeleiding, leer je hoe je eenvoudig, ondanks een drukke agenda en gezinsleden die niet hoeven afvallen, kunt kiezen voor gezond en lekker. Met als doel samen genieten van een blij, gezond en vitaal leven! Leer wat nodig is om je eigen afslankexpert te worden en je hoeft nooit meer op dieet.