Tips voor blijvend afvallen

Van jojo-en naar blijvend afvallen!

Tijdens de vakantie is op gewicht blijven belangrijker dan afvallen. Vakantie is voor velen een tijd van uitrusten, bijtanken, gezelligheid en lekker eten. Velen beginnen in het voorjaar met bewust eten en meer bewegen om wat kilo’s kwijt te raken. Het zou jammer zijn als je deze tijdens de vakantie binnen een paar weekjes er weer aan hebt… Daarom hier een aantal waardevolle tips, zodat je lekker kan genieten en toch op gewicht kan blijven.

Een stevige basis

We worden ondergesneeuwd met informatie over afvallen. Het internet kan een hulpbron maar ook een enorme valkuil zijn. Zoveel informatie, maar helaas ook vaak tegenstrijdig. Wat is nu waar en wat kun je met een korreltje zout nemen? Wat is nu belangrijk als je op weg wilt naar een blijvend gezond gewicht? Voor velen steeds meer een zoektocht en een illusie.

Ik neem aan dat als jij wilt gaan afvallen, je graag een blijvend succes wilt. Dus een gezond gewicht bereiken en daarna behouden. Zeker iedereen is anders en heeft andere behoeften. Wat voor de één werkt hoeft niet voor de ander te werken. Maar één ding is zeker, een quick fix gaat niemand op de lange termijn helpen. Op weg naar blijvend afvallen, zal eerst een basis moeten worden gelegd.

Een gezonde basis – richtlijnen

We kennen allemaal wel de schijf van vijf en misschien ken je ook wel de voedingspiramide. Beiden geven richtlijnen voor gezonde voeding, waarbij de piramide meer gericht is op pure, natuurlijke en onbewerkte voeding.

Veel mensen hebben behoefte aan richtlijnen. Maar wat ik vaak zie is dat na jarenlange diëten en jojo-en er vaak onzekerheid en een soort van faalangst ontstaat. Dat men geneigd is in de valkuil van de ‘regeltjes’ te stappen. Er wordt veelal gedacht in wat niet mag en dat leidt uiteindelijk tot spanning. En spanning zorgt ervoor dat weloverwogen keuzes maken lastiger wordt en men niet ontspannen met eten en afvallen zal omgaan . Dit gaat dus ten kosten van het ontwikkelen van een gezonde basis. Veel mensen bereiken daardoor niet of met veel strijd hun streefgewicht. Helaas is het succes dan meestal maar van korte duur… Herkenbaar? Let er de komende dagen eens op of je denkt in ‘mag ik niet’ of ‘wil ik niet’? Verandering begint met bewustwording.

Blijvend afvallen!

Nu vraag jij je misschien ook af ‘kan ik wel blijvend afvallen’? Nou, als jij gezond bent dan is de kans groot dat ook jij een blijvend gezond gewicht kunt bereiken. Mits je er natuurlijk wel echt voor wilt gaan. Blijvend afvallen, gaat samen met motivatie, inzet en werken aan gedragsverandering. Maar als je niet verder kijkt dan alleen verandering van je eet- en beweegpatroon, is de kans op een blijvend gezond gewicht klein. Een gedragsverandering komt van binnen uit, dus je zal ook mentaal dingen beet moeten pakken.

Veel mensen kiezen vaak voor een dieet, omdat het de enige manier is die ze kennen om gewicht te verliezen of omdat het makkelijk en snel is. Zelfs mensen die al jarenlang jojo-en kiezen daarom vaak weer opnieuw voor een dieet. En hoe frustrerend is het dan als blijkt dat het wederom een illusie is en de hoop op een blijvend gezond gewicht steeds meer verloren gaat… Hoe vaker je op dieet gaat, hoe trager je stofwisseling wordt. Dat betekent dat het steeds lastiger wordt om een blijvend gezond gewicht te bereiken.

Sta eens stil hoe jouw afslankproces is verlopen de laatste jaren. Wat heeft het je tot nu opgeleverd? Wil je zo doorgaan of ben je toe aan een andere kijk op afvallen?

Wat staat een blijvend gezond gewicht vooral in de weg?

Heb je veel diëten gevolgd, dan staat NU vooral jouw verleden, de teleurstellingen en gevoelens van falen die je hebt gehad in de weg. En als ik heel eerlijk mag zijn, geloof ik dat geen enkele methode je gaat helpen als je de oplossing alleen buiten jezelf zoekt. Zoals ik hierboven al zei, de kans op een blijvende verandering is behoorlijk klein als je niet ook werkt aan de juiste mindset en aan gedragsverandering.

Pak eens een vel papier en schrijf op wat jou nu vooral in de weg staat. Heeft het met huidige zaken te maken, bijvoorbeeld een scheiding of een verlies? Als dat met veel emoties gepaard gaat, dan zal afvallen nu niet op je prioriteitenlijstje staan. Maar komt het vanuit ervaringen uit het verleden, dan is het goed om stil te staan dat het nu vooral de betekenis is die jij geeft aan afvallen. Jouw perceptie, die zorgt ervoor dat je er waarschijnlijk op voorhand al niet in gelooft. Als dat zo is dan zal je eerst daarmee aan de slag moeten gaan.

Een andere kijk op afvallen

Afvallen met teveel tetterende stemmetjes op de voorgrond is niet bepaald een pretje. Daarom is het zo belangrijk om eerst aan de slag te gaan met jouw perceptie rondom afvallen. Met de associaties die je over afvallen, eten en lekkers hebt. Dat kun je doen door niet alleen je hoofd te gebruiken om iets te veranderen. Zeker, je hebt je hoofd nodig om kennis op te doen en om vaardigheden aan te leren. Maar je hebt ook je hart nodig om te ontdekken wat de reden is dat je wilt afvallen. Om te ontdekken wat JIJ nodig hebt om je lekker in je eigen lijf en blij met jezelf te voelen. Kortom de verbinding maken met wie jij bent en wat je diep van binnen het liefste wilt.

Ben jij bereid om naar jezelf, je overtuigingen die erin zijn geslopen, ongewenste patronen, kortom de oorzaken van je gedrag te kijken? Ben je bereid een andere kijk op afvallen te krijgen? Dus van binnen naar buiten te gaan werken en niet andersom.
Ontdek eerst wat je valkuilen zijn en hoe je die kunt voorkomen. Schrijf je in voor het gratis E-book
Ook heet ik je van harte welkom in de community van Afvallen zonder Dieet. 

Meer blogs van Health2Happiness kun je lezen op de pagina van Your Daily Shine! Het online magazine voor en door vrouwen. Ga hier naar mijn persoonlijke pagina en blogs van Shine!

En voor alle drukke mama’s schrijf ik met veel plezier voor mamaplaats. Hoe jij als mama gezond en fit in je lijf komt. Klik op onderstaande badge en je ziet mijn blogs voor mamaplaats.

afvallen zonder dieet met MandyMijn naam is Mandy. Als gewichts- en lifestylecoach is het mijn missie om drukbezette vrouwen en mama’s te motiveren naar een gezonde leefstijl. Geen strijd, maar ontspannen met eten leren omgaan. Voeding is meestal de oorzaak van overgewicht, maar niet de oplossing. Ik draag graag bij aan de inzichten hoe je weer de regie kunt krijgen over jouw leefstijl.

In mijn programma en begeleiding, leer je hoe je eenvoudig, ondanks een drukke agenda en gezinsleden die niet hoeven afvallen, kunt kiezen voor gezond en lekker. Met als doel samen genieten van een blij, gezond en vitaal leven! Leer wat nodig is om je eigen afslankexpert te worden en je hoeft nooit meer op dieet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *