Zomerfruit (2)

  • zomerfruit

Ontdek de voordelen van zomerfruit

Lekker genieten van zomerfruit, doe jij dat al? In de zomer is er zoveel keuze wat betreft fruit, heerlijk! Ik word er blij van, jij? Fruit is lekker zoet en bevat veel goede voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen waar ons lichaam heel blij mee is. Het is lekker uit de hand, maar daarnaast ook lekker in een smoothie, fruitsalade, of door de pap. Maar ook op een pannenkoek of ingevroren als ijs is het heerlijk. Varieer er naar hartenlust mee!

VOORDELEN VAN ZOMERFRUIT

Zoals ik al aangaf zit fruit vol met goede stoffen en daarbij, je blijft er lekker slank bij 🙂 Het is bekend dat vooral fruit veel antioxidanten bevat, dat zijn stoffen die de slechte stoffen in het lichaam tegengaan en opruimen. Vandaag wil ik het hebben over abrikozen, perziken, nectarines, pruimen en meloen.

Perziken

Perziken zijn lekker fris om zo te eten en in de salade, ze zijn laag in calorieën. Ze hebben een hoog gehalte aan kalium en vezels, dat helpt om afvalstoffen via de nieren sneller te kunnen afscheiden. De perzik is daarom ook een goed stuk fruit als je wilt detoxen. Het eten van perziken kan helpen om ziekten te voorkomen, maar ze behoren helaas wel tot de 10 soorten fruit met de meeste pesticiden. Het schilletje is zo dun dat het pesticiden doorlaat en deze ook in het vruchtvlees voorkomen. Het beste koop je daarom biologische perziken, helaas zijn deze in de supermarkt meestal niet te vinden en moet je naar een natuurwinkel. Als je veel varieert met verschillende soorten fruit dan zal het overigens meevallen en kun je zeker af en toe een perzik uit de supermarkt eten.

Nectarines

De naam nectarine is afgeleid van het Griekse nektar in de Griekse en Romeinse mythen, de drank van de goden. Ze zijn zoeter en iets voedzamer dan perziken. Een verse nectarine bevat een groot deel van de benodigde vitamine C en de mineralen kalium, ijzer, zink, koper en fosforin. Ook bevat het de fytonutriënten zoals Luteïne, dat bijdraagt aan de bescherming tegen schadelijk blauw licht en het schijnt de vruchtbaarheid van de vrouw te regeluren. En zeaxanthine dat bijdraagt om oogstaar te voorkomen. Niet biologische nectarines bevatten net als perziken veel bestrijdingsmiddelen. Indien je niet biologische nectarines koopt, leg ze dan in ieder geval van tevoren in water met (zee)zout. Het zal niet alles weghalen, maar in ieder geval beter dan een beetje water. Maar het belangrijkste varieer!

Abrikozen

Verse en rijpe abrikozen zijn vezelrijk, caloriearm en vormen een goede bron van bèta caroteen. Dit voorstadium van vitamine A is een van de antioxidanten die volgens onderzoek zouden kunnen helpen bij het voorkomen van degeneratieve ziekten zoals kanker en kwalen. Naast de vitamines A en C, riboflavine (B2) en niacine (B3) is het ook een een uitstekende bron van calcium, fosfor en ijzer

Gedroogde abrikozen bevatten meer calorieën dan verse, maar vormen toch een zeer compacte en praktische bron van voedingsstoffen. Het droogteproces verhoogt de concentratie bèta caroteen, kalium en ijzer.

Eet abrikozen als je bloedarmoede hebt of ter voorkoming bij grauwe staar (cataract) of andere oogziektes.

Pruimen

Pruimen bevatten voedingsvezels die constipatie kunnen verhelpen. Ze zijn rijk aan vitamine C en E en zijn de vrucht met de meeste antioxidanten. Deze helpen de cellen beschermen tegen beschadigiging door vrije radicalen. Wellicht helpt het daarmee ook de gevolgen van veroudering, zoals onder andere rimpelvorming tegen te gaan. Ook gedroogd behouden ze hun gezonde eigenschappen, maar let op ze zijn wel rijk aan calorieën. Bij meerdere natuurwinkels kun je gepekelde pruimen kopen. Dat is in Azië een traditioneel geneesmiddel dat wordt gebruikt bij spijsverteringsproblemen zoals maagpijn, miselijkheid en constipatie.

Meloen

Wist jij dat de meloen eigenlijk geen fruit maar groente is? Ze zijn familie van de komkommer. Meloenen bevatten veel vezels en relatief weinig calorieën. Iedere soort meloen bevat belangrijke vitamines en mineralen, vooral vitamine A en C. Vooral de Cantaloup en de Galiameloen scoren hoog wat betreft de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A. Meloenen bevatten veel caroteen, vooral als ze wat meer oranje zijn. Meloenen hebben als bijzondere eigenschap dat ze veel water bevatten en weinig calorieën.

Tip: maak met warm weer eens lekker een sapje van watermeloen of vries er blokjes van in die je kunt gebruiken bij het maken van een smoothie. Smullen maar!

Geniet lekker van deze snoepjes van de natuur, heerlijk zoet en gezond!

Lees hier meer over rood zomerfruit en hoe goed en gezond het is. 

afvallen zonder dieet met MandyMijn naam is Mandy. Als gewichts- en lifestylecoach is het mijn missie om drukbezette vrouwen en mama’s te motiveren naar een gezonde leefstijl. Geen strijd, maar ontspannen met eten leren omgaan. Voeding is meestal de oorzaak van overgewicht, maar niet de oplossing. Ik draag graag bij aan de inzichten hoe je weer de regie kunt krijgen over jouw leefstijl.

In mijn programma en begeleiding, leer je hoe je eenvoudig, ondanks een drukke agenda en gezinsleden die niet hoeven afvallen, kunt kiezen voor gezond en lekker. Met als doel samen genieten van een blij, gezond en vitaal leven! Leer wat nodig is om je eigen afslankexpert te worden en je hoeft nooit meer op dieet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *