Zomerfruit

  • rood zomerfruit

Ontdek de voordelen van zomerfruit

In de zomer is er veel keuze wat betreft fruit. Heerlijk ik geniet ervan, ik hoop jij ook. Fruit is namelijk lekker zoet en bevat daarnaast veel goede voedingsstoffen, vitamines en mineralen waar ons lichaam heel blij mee is. Het is lekker uit de hand, maar ook lekker in een smoothie, fruitsalade, door de pap, op een pannenkoek of ingevroren als ijs. Varieer er naar hartelust mee!

VOORDELEN VAN ZOMERFRUIT

Zoals ik al aangaf zit fruit vol met goede stoffen en je blijft er lekker slank bij 🙂
Het is bekend dat vooral fruit veel antioxidanten bevat, dat zijn stoffen die de slechte stoffen in het lichaam tegengaan en opruimen. Vandaag wil ik het hebben over verschillende soorten rood fruit.

Bramen

In augustus zijn er weer volop bramen, zelfs langs de weg kom je ze regelmatig tegen. Maar helaas mag je ze niet zomaar plukken, je kunt er zelfs een boete voor krijgen. Bramen zitten vol met anti-oxidanten, hele goede stoffen die mogelijk helpen de kans op ziekten als kanker en hart- en vaatziekten te verkleinen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het fytonutriënt cyanidin-3-glucoside uit bramen een extra hulpmiddel is om kanker tegen te gaan. Daarbij bevatten ze ook vitamine C dat weer goed is om je immuunsysteem te versterken en je zo helpt ziektes te voorkomen.

Ook mensen met diabetes doen er goed aan regelmatig bramen te eten vanwege het stofje anthocyaninen. Door vaker voeding met anthocyaninen te kiezen, ontstaan er hogere insulineniveaus in de cellen. Ook bij maag- en darmaandoeningen, maar ook bij verkoudheid, keelpijn en heesheid kunnen bramen je helpen om de klachten te verlichten.

Tegenwoordig kun je het hele jaar door bramen eten. Kijk in de supermarkt bij het fruit in de vriezer.

Frambozen

Het zusje van de braam zijn zoete frambozen. Ook hier kun je eindeloos mee variëren. Ze zijn heerlijk in een smoothie, fruitsalade, ik eet ze zelf graag in de overnight oats, maar ook kun je er ijs van maken of ze bij een bolletje ijs eten. Ook frambozen bevatten veel vitamine C en daarnaast vitamine B11, E en K. Wat de frambozen zo bijzonder maakt is het zeldzaam hoge gehalte aan ellagitanninen. Dit is een looizuurachtige verbinding, die hooguit in kleine hoeveelheden in aardbeien voorkomt, maar verder in geen enkel ander voedingsmiddel. Het draagt bij aan een goede doorbloeding in ons lichaam. De antioxidanten in frambozen kunnen helpen om onder andere kanker, maar ook oogstaar te voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat de framboos een stof bevat waardoor spierherstel na grote fysieke inspanningen wordt bevordert. En een ander stofje – polyfenol dat voorkomt in frambozen is goed ter voorkoming van leukemie of bloedkanker.

Aardbeien

Erg lekker en veel gegeten in Nederland is de aardbei. Aardbeien zijn een rijke bron van vitamine C, magnesium, kalium, vezels, foliumzuur, vitamine D en flavonoïden. Dit draagt er ondere andere toe bij om hart-en vaatziekten te bestrijden. De vitaminen C, A, E en B6 dragen bij aan het verhogen van de weerstand en dat werkt ook mee aan de preventie van kanker. Aardbeien zijn vaak wel behoorlijk bespoten, dus biologisch of gewoon zelf wat planten in de tuin heeft de voorkeur.

Blauwe bessen

Blauwe bessen, niet te verwarren met bosbessen, bevatten voedingsstoffen die het genezend vermogen van het lichaam helpen versterken. Ook de blauwe bes bevat superveel antioxidanten, vitamine C en E. Heb je last van uitslag, krentenbaard of een koortsblaar (herpesvirus), eet dan eens een paar weken achtereen blauwe bessen. Het is niet aan te bevelen om blauwe bessen te combineren met melkproducten, dan heb je minder voordeel van de opname van de antioxidanten. Het beste is de blauwe bessen gewoon uit de hand te eten, maar soms is het gewoon lekker deze te combineren in een smoothie of in de pap. Kies dan liever voor rijste- of amandelmelk.

Zwarte bessen

Volgens onderzoek bevat de zwarte bes meer antioxidanten en voedingswaarde dan andere soorten onderzochte fruitsoorten. Van zwarte bessen wordt gedacht dat ze het verouderingsproces van het brein kunnen vertragen en bijdraagt om de ziekte van Alzheimer te voorkomen of te verbeteren. De zwarte bes groeit in Nederland en behalve het hoogste vitamine C gehalte van alle fruitsoorten bevat de zwarte bes ook kalium, Calcium, Magnesium, ijzer, zink, fosfor, jodium, vitamine A, B1, B2, B3, B6, B11 en E. Thee van de bladeren heeft anti reumatische eigenschappen, werkt vochtafdrijvend, maagversterkend en stimulerend voor de lever, milt en de nieren. Je kunt er keelpijn mee verzachten, het werkt als remedie tegen jicht, reuma, artritis en aderverkalking.

Kersen

Uit onderzoek blijkt dat zure kersen het hoogste ontstekingsremmende gehalte van alle voedingsmiddelen bevat en dat ze verlichting geven bij jicht en artritis. Ze hebben een gunstige invloed op de bloeddruk, zorgen voor een betere slaapkwaliteit, verbeteren sportprestaties en zorgen voor vermindering van spierpijn. Ook kan het eten van kersen hart- en vaatziekten voorkomen. De zure kersen bevatten een hogere voedingswaarde dan zoete kersen.

Geniet dus lekker van deze snoepjes van de natuur, heerlijk zoet en gezond!

Lees hier meer over andere soorten zomerfruit.

afvallen zonder dieet met MandyMijn naam is Mandy. Als gewichts- en lifestylecoach is het mijn missie om drukbezette vrouwen en mama’s te motiveren naar een gezonde leefstijl. Geen strijd, maar ontspannen met eten leren omgaan. Voeding is meestal de oorzaak van overgewicht, maar niet de oplossing. Ik draag graag bij aan de inzichten hoe je weer de regie kunt krijgen over jouw leefstijl.

In mijn programma en begeleiding, leer je hoe je eenvoudig, ondanks een drukke agenda en gezinsleden die niet hoeven afvallen, kunt kiezen voor gezond en lekker. Met als doel samen genieten van een blij, gezond en vitaal leven! Leer wat nodig is om je eigen afslankexpert te worden en je hoeft nooit meer op dieet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *